Novinky

PŘEDSTAVENÍ: Nová éra a kult jménem Cactus

Uběhli téměř 4 roky od představení první generace Citroenu C4 Cactus a nadešel čas uvést na trh jeho nového nástupce. Druhá generace Cactusu přesedlala ovšem ze segmentu „Crossover“ do segmentu „Hatchback“. Cactus nahradí i klasickou C4ku, která již dosluhuje, a tudíž bude bez nástupce. C4 Picasso taktéž končí a štafetu přebírá menší bratr C3 Aircross. Nový Cactus tak nahrazuje rovnou dva oddíly. Citroen chce tímto krokem navýšit počet prodaných Cactusů. Zároveň chce udělat z tohoto jména novou ikonu a legendu, která přepíše historii … stejně jako ta předešlá.

Radikální novinka se ale skrývá v podvozku, nikoliv ve vzhledu. Již před dvěma roky jsme mohli vidět Citroen Cactus Advance Comfort concept, který lehce poukazoval, co můžeme očekávat. Nový Cactus je vůbec první model ze všech, který právě využívá nový patentovaný podvozek s progresivními kapalinovými tlumiči – Progressive Hydraulic Cushions™. Ve zkratce PHC. Komfort je obohacen sedadly – Advance Comfort. Tyto sedadla jsou vytvořena z pěny, která má velice vysokou hustotu. Tato kombinace má nastolit nový komfort v cestování, jak na kratší, tak na delší vzdálenosti. Jako bonus zapracoval Citroen na izolaci a na materiálech. Více materiálu najdeme na podlaze, ale i na stropě. Nešetřilo se ani na sklech, která jsou nyní tlustší. Nový patentovaný podvozek je také náhrada za předešlé hydropneumatické odpružení – Hydraactiv 3+, které jsme mohli naposledy spatřit v Citroenu C5. Nové generace se ale dočkáme pravděpodobně v roce 2020. PHC nám ale hodně ukazuje, kam směřuje nová éra Citroenu a na co všechno, se můžeme těšit do budoucna.

Na co se, ale můžeme těšit teď v dubnu u dealerů Citroen, je právě onen nový Cactus. Oproti staré generaci se zbavil užitečných viditelných airbumpů, aspoň tedy vepředu a vzadu tuto vychytávku nečekejme. Každopádně na bocích se airbumpy zmenšily a přemístily do spodní části dveří. Nevýhodou je, že měkčený „vzduchový“ plast na nové generaci ztvrdnul, tudíž se mnohem rychleji poškrábe než u předešlé generace. Viditelná změna proběhla i v masce vozu, která nyní více zapadá do rodiny Citroen. Kosmetické úpravy proběhly ale i v zadní části, kde nyní najdeme nová širší LED světla, která nejsou obklopena plastem. Dále můžeme zmínit také průduchy na bocích, které dodávají vozu širší vzhled.

Interiér zůstal téměř stejný, avšak najde se pár změn, které odlišují nový Cactus od starého. Na první pohled jsou to sedačky, které nyní nabízí větší možnost barevné individualizace. Dále zcela nový přepracovaný infotainment, který se dočkal i služby Apple car play. Z předešlé generace samozřejmě nechybí ani kosmická přístrojová deska. Celkově vládne interiéru minimalismus, a tudíž se není čemu divit, že ani v novém Cactusu nenajdeme otáčkoměr, či střešní madla. I přes to všechno nabídne vůz širokou škálu konfigurace. Na výběr bude 9 barev a 4 různé barevné pakety. To vše dělá dohromady 31 různých unikátních kombinací. Jako třešnička na dortu je nabídka litých kol, která se skládá z 5 různých variant.

Zda-li ztratil nový Cactus na svém svérázu, necháme na vás. Samotný Citroen přiznal, že stará generace se lidem moc nelíbila, a tak se snažili udělat nový, trošku usedlejší desing, který ovšem bude mít stále co do sebe. Přesvědčeni jsme ale v tom, že i nadále Cactus bude středem diskuzí, jestli se jedná o vůz vzhledově přijatelný, či nikoliv. Co ale rozhodně oceňujeme je, že se neztratila jeho atraktivita. Líbí se nám také to, že nová generace nepřekrývá tu starou, a tudíž záleží na samotném kupci, po jaké generaci šáhne. U obou dvou, si ale může být jist, že neprohloubí, jelikož se jedná o vůz, za kterým se určitě každý ohlédne. Extravagance je tedy stále hlavním atributem Cactusu.

Pro Českou republiku zvolil Citroen jako u předešlé generace 2 stupně výbav. Střední výbavu Feel a nejvyšší výbavu Shine. Střední výbava, která startuje na cene 349 000Kč, obsahuje všechny důležité bezpečnostní asistenty. Dále manuální klimatizaci, audiosystém, přední mlhová světla, pomoc při rozjezdu do kopce, zadní parkovací asistent, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, tempomat a omezovač rychlosti, dotykový 7“ displej, airbag spolujezdce ve střeše, ocelové disky kol 16“, kožený volant, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka a elektricky ovládaná okna předních dveří atd. Pokud šáhneme po nejvyšší výbavě Shine, která startuje od 399 000Kč, tak ta přidává k výbavě Feel i „Paket bezpečnost“, která zahrnuje varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek, Active Safety Brake, Driver Attention Alert, automatickou klimatizaci, samočinné rozsvěcení světel, automatické stěrače a automatickou clonu u zpětného zrcátka. Z příplatkové výbavy jde ještě do tak již nadupaného Cactusu, přikoupit například Grip Control za 20 000 Kč, vyhřívaná sedadla za 7 000 Kč nebo panoramatické střešní okno za 19 000 Kč.

Co se týče motorizace nalezneme v nabídce benzínový tříválec 1.2 Puretech, který lze zakoupit v manuálu, či v poloautomatu. Dieselový čtyřválec 1.6BlueHDi, je zatím k dispozici pouze s manuálem. Necháme se tedy prodejními čísly překvapit a uvidíme za pár měsíců, jak se novému revolučnímu Citroenu bude dařit na trhu. Ve hře je taky možnost, že Citroen představí limitovanou edici jak tomu bylo i u minulé generace, v podobě OneTone, nebo Rip Curl…

AUTOR: VLADEK SMIALEK