Testy

TEST: Opel Adam 1.4 – Úsměv na kolech

Kdybych měl určit auto, které mě za poslední dobu nejvíce bavilo a které mě bavilo řídit, odpověď by byla jasná – Opel Adam.
Je možná překvapivé, že Adam, když uvážím, že jsem za poslední měsíc seděl za volantem několika vozů od Porsche a BMW.
Mám k tomu ale mnoho důvodů, které vám vylíčím v následujících řádcích.

vozítka, které se u vás snaží navodit úsměv na rtech. Vlastně když se podrobněji zaměříte na přední část vozu, dojde vám, že ono se
skutečně směje. Tvar úsměvu nese široká přední maska chladiče s logem automobilky a jiskrné světlomety připomínají oči smějícího se člověka.

Není to ale jen jeho úsměv, co přihlížející zaujme. Zmínit musíme i celkový tvar karoserie. Ten lehce připomíná Adamova úhlavního
nepřítele – Fiat 500.  V porovnání s malým fiatkem ale Adam působí masivněji. Ostatně „pětistovku“ překonává co se týče velikosti snad ve všech směrech., i když ne o moc.

Interiéru překvapí vzdušnost a prostorností.  Tedy pouze co se týče přední řady sedadel. Vzhledem k podobě vozu a hlavně k jeho rozměrům je nad slunce jasnější, že na zadní lavici to opravdu žádná „hitparáda“ není. Přesto se na tomto místě dá cestovat na kratší vzdálenosti bez výraznějších obtíží. Ačkoli během testu jsme na zadní řadu sedadle usadili vždy jen drobnou dívku. Převážet zde dvoumetrového basketbalistu by pravděpodobně už tak snadno nešlo.

Co se týče rozčlenění interiéru, použitých materiálů nebo jejich zpracování, není si u malého Opelu na co stěžovat. Dokonce ani
absence multimediálního systému s navigací nijak nevadila. Strohá výbava prostě k malým autům tak nějak patří. Řidič má k dispozici
velice příjemně tvarovaný volant, který svou tloušťkou skvěle padne do ruky. Za volantem se nachází dvojice analogových budíků a malý displej s informacemi o rychlosti, spotřebě a dalšími jízdními hodnotami.

Stará dobrá atmosféra

Pod kapotou městských aut dnešní doby člověk tak nějak přirozeně očekává přítomnost přeplňovaného tříválce. Ten nabízí i Opel, a dokonce jde o jeden z nejlepších malých tříválců, se kterým jsme se dosud setkali. Pod kapotou testovaného Adama ovšem pracovala stará dobrá atmosférická čtrnáctistovka s výkonem 64 kW a točivým momentem 140 Nm. Může se zdát, že s tak malým výkonem bude Adam líný, nesmíme ale zapomínat na fakt, že Adam váží zhruba 1100kg. K tomu se ale ještě dostaneme.

Atmosférický motor se projevuje typicky příjemným chodem. V nižších otáčkách působí klidným dojmem. Stačí mu ale trochu šlápnout na krk, aby se zcela proměnil. Jakmile otáčky překonají hranici 3 000 za minutu, začíná se výfukový systém projevovat až překvapivě příjemným zvukovým doprovodem. Následně se dostavuje výrazný zátah, který ustupuje až u hranice 6 000 otáček za minutu. S motorem spolupracuje pětistupňová manuální převodovka. Ta potěší příjemným mechanickým odporem a krátkými, přesnými drahami převodů. Skvělé je i odstupňování jednotlivých převodů. Díky tomu se ani na dálnici nemusíte bát jízdy s nesmyslně vysokými otáčkami.

Podobně pozitivní dojmy v nás zanechal i podvozek. Ten zaváhá jen na větších nerovnostech. Pokud ale nebudete denně vymetat schválně výmoly, nebudete mít důvod si stěžovat. Na svou velikost je Adam až nadmíru pohodlný. Zároveň ale není nijak rozhoupaný.

Dobrý atmosférický motor, příjemná převodovka a skvělý podvozek. Dejte to vše do hromady a zjistíte, že Adam vám nabídne jezdecký zážitek, na který dlouho nezapomenete. Ve městě působí díky svým malým rozměrům jako ryba ve vodě. Najeďte na klikatou okresku a zažijete teprve pořádnou zábavu. Malý motůrek má ve vyšších otáčkách, vzhledem k váze vozu, síly na rozdávání. A co teprve ty zatáčky! Díky malým rozměrům se Adam chová jako motokára. Jeho řízení je přesné a hlavně rychlé. Pokud tedy pamatujete na fakt, že mu
nesvědčí rychlé změny směru a náležitě si připravíte nájezd do zatáčky, Adam vás překvapí, jakými rychlostmi dokáže frčet zatáčkami.

Malá auta nejde nemilovat!

Adam je jednoduše skvělým příkladem toho, proč mnoho lidí tolik miluje slavné britské Mini. Malá auta měla vždy své kouzlo a jak nám ukazuje Adam, toto kouzlo stále trvá a malé vozy dokáží svému řidiči nabídnout mnohdy větší řidičský zážitek než leckterý silnější konkurent.