Testy

TEST: Porsche Panamera 4S – Vládce Autobahnu

Když v roce 2009 Porsche představilo první generaci modelu Panamera, vyvolalo to velké diskuse a veřejnost se rozdělila do dvou táborů. Jeden ji miloval pro její výkony, praktičnost a možná i pro její křivky. Druhý tábor, jehož členem jsem byl a stále jsem i já, považuje první generaci Panamery za nevzhlednou obludu, jejíž nevzhledná nakynutá zadnice zakryje všechny její pozitiva. Porsche naštěstí nedávno odhalilo novou generaci své rychlé limuzíny a já měl to štěstí s ní najet cca 400 km.

Konečně se na ní dá dívat!

Začněme rychlým pohledem na exteriér, který je pro mě snad největší překvapení. Panamera je totiž konečně krásné auto! Pryč jsou rozteklé boky a nevzhledná zakulacení. Nová Panamera je ostrá, atletická a dravá už od pohledu. Za to vděčí přechodu na nový designový jazyk Porsche, který známe například z modelů Macan nebo 718 Boxer.

Od interiéru Porsche má každý z pochopitelných důvodů poměrně vysoká očekávání. Ty Panamera plní na 120 %. V její kabině najdete jen ty nejkvalitnější materiály – pravou kůži, leštěný hliník nebo alcantaru. O vaše pohodlí se starají luxusně tvarovaná kožená křesla, ve kterých si zadek připadá jako v ráji. O informování vaší maličkosti se zase stará čtveřice obrazovek. Jedna je umístěna nad masivním středovým panelem. Tou můžete ovládat a nastavovat prakticky vše na co si vzpomenete, včetně polohy větracích mřížek. Druhou
a třetí obrazovku najdeme za volantem. Ty mají samozřejmě čistě informativní charakter a nabízí řidiči možnost promítání navigace
a jízdních dat v závislosti na jeho volbě.

Jednoduše řečeno je interiér Panamery přehlídka luxusu a nejnovějších technologií. Skvělým příkladem této kombinace je zadní řada sedadel, skládající se z dvojice luxusních křesel, mezi kterými nalezneme na středovém panelu další dotykovou obrazovku, která umožní procházení jízdních dat, promítá informace z navigačního systému, ale také přehrává filmy
a můžete pomoci ní brouzdat po internetu.

Jak se ale s Panamerou jezdí?

Svou testovací jízdu zahajuji na dálnici směřující z Prahy směrem k Drážďanům. Zde člověk pochopí, jakou sílu nová Panamera
doopravdy má. Jedu klidným tempem zhruba 100 km/h. Užívám si pohodlí a klidu. Panamera totiž až neuvěřitelně filtruje veškeré
nerovnosti na dálnici a do kabiny nepouští žádné rušivé zvuky. Samozřejmě mě podobná jízdy v takovém autě nebavila moc dlouho. Vybočuji proto do levého pruhu a poprvé sešlápnu plynový pedál až k podlaze. Na tento signál čekalo všech 422 koní, které v sobě skrývá čtyřlitrový osmiválec s dvojicí turbodmychadel. Převodovka bleskurychle podřazuje a já jsem s vykulenýma očima zaražen do sedačky. Z Panamery se rázem stává mezigalaktický koráb cestující hyperprostorem, který začíná připomínat míhající se krajina. V tu chvíli člověk pochopí, proč je Panamera označována jako „Vládce Autobahnu“. Je opravdu ale opravdu rychlá a přitom neutrpí nic z jejího luxusního charakteru. Pokud celou cestu jedete v režimu komfort, a neledujete okolí, any by člověk neřekl, že jede nějak rychle.

Jet rychle v přímce po dálnici mě samozřejmě rychle omrzelo. Ačkoli jsem již stihl přijet k českoněmeckým hranicím. Sjíždím na klikatou okresku a chci vyzkoušet jak se tenhle velký kus auta (5 metrů na délku, 2 na šířku a hmotnost přes 2 tuny) povede při rychlejším tempu. Na středovém panelu volím režim Sport+. V tu chvíli se vypíná stabilizace, převodovka i plyn mění své nastavení, načež pohon všech kol začne výrazně upřednostňovat zadní nápravu. A že je to znát! I přes těžký motor na přídi se Panamera do zatáčky vrhá s obrovskou chutí. Sebevědomě vykružuje oblouk a po sešlápnutí plynu za apexem krásně vybočí zadkem a elegantně proklouže výjezdem jako nefalšovaný supersport. Přichází další zatáčka a Panamera na vybídnutí opět reaguje powerslidem. Pak třetí, čtvrtá člověk se najednou něco uvědomí. Panamera je sice v nejostřejším
režimu skvělá. Na silnici sedí jak přibitá a poslouchá řidiče na slovo. Jenže je pořád tak nějak odtažitá. Možná by se dalo říct, že je až sterilní. Zkrátka si i při sportovní jízdě stále udržuje svůj charakter luxusní limuzíny. To je možná trochu škoda. Na druhou stranu Panameru si jen málokdo pořídí pro její výkony. Spíše bude dělat společnost vrcholovým manažerům, podnikatelům nebo mafiánům, kteří jistě ocení snadno omyvatelnou kůži v interiéru a prostorný zavazadlový prostor.