fbpx

Adiós a SEAT! Budoucnost má pouze do roku 2029

Novinky

Written by:

Ruku na srdce, kdy jste naposledy viděli zbrusu nový SEAT? Španělská automobilka to vlastně nikdy neměla lehké. Nadějnou budoucnost mu sebral úspěch Škodovky a nejnovější značky Cupra. Volkswagen Group aktuálně řeší jeho plány na další dekádu.

Tradice ustoupila mládí

Když se koncern Volkswagen v roce 2018 rozhodl vytvořit z modelu Cupra samostatnou značku oddělenou od SEATu, mnoho lidí zvedlo obočí. V prvním roce si stačila osamostatnit pouze tehdy prodávané vozy Cupra Leon, Leon SW a Ateca. Vzhledem k náboji nové automobilky SEAT musel také odevzdat projekt El-Born. Novinka vzkvétá, prodeje rostou a měly by ho dále podpořit další produkty! Aktuálně se po prvním samostatně vyvinutém modelu Formentor se chystá na svět elektrické SUV kupé Tavascan a Terramar. O trochu déle se na svět dostane ještě malý hatchback s prvky konceptu UrbanRebel.

Cupra se hodlá v blízké době ještě více odlišit od mateřského seatu. Chystané SUV Terramar bude pravděpodobně prvním modelem značky se zcela novým designem. Při prezentaci budoucích modelů se na chvíli ukázaly také modernizované portfolio automobilky Cupra. Modely Leon, Ateca, Cupra a Born měly jako tři koncepty trojúhelníkový design segmentů světlometů. Právě Terramar, který má nejblíže nakročeno k produkci, dostane jako poslední zbrusu nový model spalovací motor.

  TEST Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG - Španělský všeuměl

Ale co tradiční španělská značka z Martorellu?

Zdá se, že společnost Sociedad Española de Automóviles de Turismo, která je od roku 1990 plně ve vlastnictví koncernu VW, má před sebou nejistou budoucnost.

TEST Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG – Španělský všeuměl

V rozhovoru pro Autocar předseda představenstva společnosti SEAT a generální ředitel Volkswagenu Thomas Schäfer řekl: „Nezabíjíme SEAT. Jen musíme rozhodnout o jeho budoucnosti.“ Dále uvedl, že problémová automobilka – jejíž prodeje v Evropě klesly v červenci o 45 % a v srpnu o 42 % ve srovnání se stejnými měsíci loňského roku – „je v pořádku do roku 2028 nebo 2029“. Není však jasné, co se stane poté.

Schäfer britskému časopisu řekl, že SEAT by se mohl transformovat ve značku mobility ve stejném duchu jako nově založená podznačka Mobilize společnosti Renault. Vydat se touto cestou by koncernu VW umožnilo vyhnout se překrývání značek SEAT a Škoda, které v průběhu let do jisté míry kanibalizovalo prodeje.

Šéf společnosti SEAT mezitím vidí společnost jako „základní velkoobjemovou značku pro mladé zákazníky“. Nezní to jako charakteristika Dacie, ale s o něco šmrncovnějším nádechem? Zmínil také, že je určena pro evropský trh a zůstává oblíbená zejména doma ve Španělsku, ale také ve Velké Británii a Rakousku. Co se týče Cupry, Schäfer řekl Autocaru, že se nebude honit za objemem a bude mít „ostrý postoj“, přičemž osloví „rebelštější, mladší publikum“ než tradiční značka.

  Nové Mitsubishi L200 vykresleno dle testovacích prototypů

Suma sumárum

Zatímco zprávy o SEATu se objevují jen zřídka, Cupra se v těchto dnech dostává na titulní stránky častěji. Seat již delší dobu nepřišel ani s nějakou zásadní novinkou. Naposledy jsme psali o drobné modernizaci nejmenší dvojice modelů. Ještě donedávna Seat měl být tím, kdo nabídne atraktivní kabát „koncernové technice“ se špetkou sportovnosti. Třeba s další generací nejprodávanějších modelů ještě chytne další dech. Nebudu přeci malovat čerta na zeď.

Reklamy