fbpx

Audi vyhrálo soud: čínská automobilka Nio musí přejmenovat své modely

Název vozidla je pro potenciálního kupujícího jedním z nejdůležitějších způsobů identifikace a automobilky se snaží tuto značku chránit. S jedinečností názvu, a přesto jednoduchostí jména modelu si společnosti kolikrát lámou hlavu. Čínská automobilka na to až tolik nebrala ohled, což se jí velmi nevyplatilo.

Zajímavosti

Written by:

Značka NIO si vybudovala jméno s nejrychlejším elektrickým supersportem v zeleném peklu. Model NIO EP9 překonal rekord zajetého kola na Nürburgringu, když roku 2017 celý okruh zvládl obkroužit za 06:45:90. Automobilka díky velkým investicím začala produkovat na domácím trhu sérii luxusněji laděných elektrických SUV. Dnes už celkem početné portfolio složené ze dvou sedanů, 3 klasických SUV a dvou SUV kupé se začíná prodávat také jinde než na domácí půdě. Právě příchod na další trhy podnítil německou automobilku Audi k razantnímu, ale nutnému kroku.

Soud vycházel z toho, že při posuzování pravděpodobnosti záměny je třeba právně odhlédnout od názvu společnosti uvedeného v reklamě, neboť napadené označení je rozpoznatelným typovým označením motorového vozidla a v automobilovém odvětví je zvykem považovat typová označení za samostatné ochranné známky ve smyslu sekundárních ochranných známek. Platí tedy zásada, že ochranné známky je třeba porovnávat jako celek.

Jak rychle přišel, tak rychle odešel.

První komora pro obchodní věci Obvodního soudu Mnichov 1 vyhověla žalobě značky Audi o přílišnou podobu názvu sportovně laděného sedanu S6 a S8 a nového čínského SUV Nio ES6 a ES8. Nio již nesmí v Německu inzerovat vozidla s těmito názvy. Pokud dojde k porušení předpisů, hrozí podle Automobilwoche jednateli společnosti pokuta 250 000 eur nebo šest měsíců odnětí svobody.

Český překlad části oznámení o soudním rozhodnutí z německého originálu říká:

„Rada vysvětlila, že lze tedy očekávat, že nezanedbatelná část příslušné části veřejnosti bude chápat písmeno „E“ v napadeném označení, a tedy jediný rozdíl mezi oběma označeními, jako popisné v tomto smyslu a pouze jako odkaz k vidění typu motoru vozidla. Existuje riziko, že spotřebitelé budou předpokládat, že „ES 6“ je „S 6″ v elektrické verzi a že obě vozidla jsou od stejného výrobce. Existuje tedy riziko záměny v důsledku asociace, která přesahuje rámec pouhé asociace.“

NIO ES6 se stalo předmětem sporu. Evokovalo totiž novou, elektrickou variantu Audi S6.

Tento spor ještě není zcela u konce. Ve vyjádření pro Automobilwoche zástupce společnosti Nio uvádí, že se společnost hodlá proti rozsudku odvolat. Rozsudek není právně závazný.

  TOP 10: Nejlepší silnice světa

Není to přitom poprvé, kdy se Audi zamotalo do popotahovaček ohledně jedinečných jmen modelů. Už kdysi dávno Audi reagovalo na rostoucí poptávku po modelech SUV a chtělo nabídnout jako první luxusní výrobce modelovou řadu od nejmenšího SUV Q1 až po nejluxusnější SUV-kupé Q8. V cestě mu však stáli Italové. Tomuto sporu Audi versus Alfa Romeo jsme se věnovali podrobněji již dříve.

Spor vznikl už minulý rok a částečně se vyřešil

Audi podalo žalobu na společnost Nio v roce 2022. Výrobce elektromobilů nejprve reagoval tím, že při předvádění vozů odstranil z nich označení ES6 a ES8. Fyzický znak sice zmizel, přesto ale název existoval a tak se spor rozjel na plné obrátky. V oficiálním prohlášení soudu nikde ale není zmínka o modelu S7, který koliduje stejně s modelem ES7 čínské produkce. Společnost Nio se totiž stihla vyhnout dalšímu soudnímu sporu u modelu ES7, který je tam k dispozici, již změnila název na EL7.

Čtyři kruhy používají označení S pro výkonné modely již od 90. let.

Příchod Nio na ostatní trhy a budoucnost Audi

Značka začala působit v Číně a v roce 2021 začala vyvážet své produkty do Norska. V roce 2022 zahájila prodej v Německu, Nizozemsku, Švédsku a Dánsku. Podle zprávy z roku 2022 by společnost Nio mohla do USA dorazit v roce 2025. Kdy se postupně začne prodávat po celé Evropě ale nevíme. Nejžhavější novinkou je SUV kupé EC7 s dojezdem na jedno nabití rovnající se klasickému spalovacímu motoru i s cenou na jeho úrovni!

  Honda e Limited Edition: protože Max Verstappen

Pokud bychom chtěli býti zlí, můžeme podobně napadnout podobu loga NIO, protože připomíná znak Citroënu respektive zadní lampy u modelu EC7 zas nebezpečně kopírují Porsche Cayenne Coupe.

A jak to je vlastně tedy s elektromobilitou u Audi? Elektromobily jsou u Audi stále budoucností. Po příchodu Audi e-tron a e-tron Sportback, nyní Audi Q8 e-tron, se na svět podíval jen model Q4 e-tron také se sportovněji střiženou variantou Sportback. Na další produkční modely zatím nedošlo. Letos by se měl dle plánů představit a také přijít na trh sedan A6 E-Tron. Praktičtější varianta kombi Avant se k ní připojí v roce 2024.

Zdroj: Automobilwoche via Land Gericht München

Reklamy