fbpx

Další retro na scénu! Znovuzrozený Renault 4

Novinky

Written by:


Renault ví, stejně jako ostatní automobilky, že se doba elektromobilů nezastavitelně blíží a kdo se nepřipraví, čeká ho velmi těžké období. Francouzská automobilka se proto snaží elektromobilitu pojmout originálně. Pomocí znovuzrozených modelů ze své historie. Přivítejme Renault 4.

Je to ještě Renault 4?

Přestože se jedná pouze o koncept a finální tvary se mohou ještě měnit (u tohoto příkladu však minimálně), je to na první pohled Renault 4. Kromě krabicovité karosérie a negativně skloněného C-sloupku si ponechal pro model typickou obdélníkovou masku chladiče, v níž jsou umístěné světlomety. Ty již nemají kulatý tvar a v duchu moderní doby nepožívají klasické žárovky, ale jsou plně LED, díky čemu se může změnit jejich tvar z dvou vodorovných proužků umístěných „v závorkách“ na dvě dvojice proužků přerušených horizontální linkou, která opět odkazuje do minulosti. Zatímco přední část evokuje svého dědečka přes masku, zadní partie dřívější čtyřku připomínají pouze vzdáleně. Podobnost najdeme v úzkých horizontálně orientovaných zadních světlech, které jsou spojeny led proužkem na horní i dolní straně. Posunuté logo je dalším z mnoha detailů, které nostalgicky navodí atmosféru 60. let minulého století. Původní Renault 4 měl výraznou lištu táhnoucí se od zrcátek po celém obvodu střechy. U novodobé interpretace se na tento prvek nezapomnělo skrze zelený neonový proužek.

  Futuristické MPV Hyundai Staria. Má se konkurence bát?

Renault 4 Concept

Obrázek 1 z 8

Proč crossover?

Důvodů by se našlo hned několik. Pojďme si je popořadě osvětlit. Prvním důvodem je prodejní úspěch této kategorie. Cokoliv tzv. v holínkách se prodává jako housky na krámě a tento trend se nezdá, že by měl tendenci polevovat, ba právě naopak! Crossover, neboli vůz s vyšší stavbou karosérie, je aktuálně chtěný i pro samotné automobilky. Proč? Vysvětlení je jednoduché. Vyšší karosérie lépe schová baterie v podlaze. Protože nový Renault 4 je plně elektrický, nejsou díky tomu ve voze pasažéři nijak omezeni. Odkaz na původní model je podle mě dalším možným důvodem změny identity Renaultu 4. Přestože se jednalo o hatchback, neměl problém zvládnout rozblácenou polní cestu a ani lehčí terén, což jsou přednosti dnes tak oblíbených SUV. Snad poslední možností může být kanibalismus v portfoliu. Jestli se dostane i dříve představený Renault 5 do výroby, měl by Renault v portfoliu rázem dva elektromobily o stejné velikosti a se stejnou klientelou. Renault 5 by navíc měl posloužit jako základ pro ostrý hatchback značky Alpine!

  Že jsou crossovery nudné? Tahle Toyota C-HR vás přesvědčí o opaku

Kdy dorazí na trh?

Zatím se jedná pouze o první únik fotografií, které se objevili na instagramovém účtu Ablueprintincident, tudíž nevíme žádné technické údaje včetně podrobností o spuštění výroby. Premiéra konceptu se ovšem odehraje již brzy! Renault si v rukávu nechává ještě skříňový vůz odpovídající siluetou Renaultu 4 Fourgonette či Renaultu Express z přelomu tisíciletí. Společně s novým elektrickým SUV Megane E-Tech má Renault v plánu brzy realizovat novou strategii “Nouvelle Vague”.

Renault Express Concept
Historické okénko

Hatchback, jenž se vyráběl dlouhých 33 let, byl nástupcem “želvičky” Renaultu 4CV. Nástupce již nenabízel protichůdně otevíratelné dveře (přední i zadní dveře měly panty na „béčkovém“ sloupku). Model 4R měl být odpovědí na úspěch Citroënu s modelem 2CV, přezdívaným “kachna”. Oblíbenost čtyřky dokazují nejen prodejní čísla, ale také doba, po kterou se vůz vyráběl. Kromě klasického hatchbacku se prodával odvozený skříňový vůz s názvem Fourgonette. Stejně jako Citroën 2CV také Renault 4 se snažil prosadit spojením jednoduché techniky s dobrou užitnou hodnotou a díky nízkým výrobním nákladům i nízké prodejní ceně.

Renault R4

Obrázek 1 z 9

Reklamy