fbpx

Držte se svých starých vozů a budete eko, zní z BMW

Zajímavosti

Written by:

BMW má opravdu rozsáhlé portfolio. Díky neustálým modernizacím si automobilka udržuje svou nabídku stále svěží a konkurenceschopnou. Ale co když si vedení automobilky vyloženě nepřeje, aby zákazníci své vozy měnili po každé modernizaci?

Udržitelnost není jen o používání eko materiálů a elektromobilech

Nyní si můžete kdykoliv zajít do showroomu (během otvírací doby samozřejmě) a zakoupit si nový vůz. V případě BMW na něj ještě musíte mít potřebnou sumu. Ukazuje se však, že společnost nechce, abyste si za každou cenu kupovali nové auto. Nově hraje prim životní prostředí a tomu dvakrát produkce nových vozů neprospívá.

Ačkoliv to zní překvapivě, myšlenka pochází přímo od jednoho z vedoucích pracovníků firmy. Monika Dernai, vedoucí oddělení udržitelného rozvoje BMW, nedávno v Londýně hovořila s posluchači o tom, jak by automobilový průmysl mohl snížit svůj dopad na životní prostředí a množství odpadu. Myšlenkou je „Udržet svěží a moderní vozidla, která jsou v současné době v provozu, ale stárnou, tím, že je vybavíme modernizací, namísto toho, abychom si vůz prostě vyzvedli ze showroomu“.

„Opravdu musíme přemýšlet o prodloužení životnosti automobilů; nemít trh s ojetými vozy, kde si auta prodáváte navzájem, ale třeba vzít auto a prodloužit jeho životnost,“ řekla Dernai. „Myšlenka by mohla spočívat v tom, že byste mohli osvěžit interiér. Potřebujeme nové dovednosti na trhu s náhradními díly a navrhovat auta tak, aby se dala vyjmout sedadla a nasadit nová – pak by ojeté auto vypadalo jako nové.“

  Výrazně zvětšené ledvinky aneb premiéra BMW řady 4 Coupé

Jiný pohled na stejný problém

Automobilový trh se mění stejně rychle jako se mění aktuálně vše ve světě. Vývoj jde kupředu, nově s ohledem na přírodu. Cíl je jasný – být uhlíkově neutrální. Pokud se to nepřehání, jde o krok správným směrem. Nové elektromobily mají být velkou pákou, jak emise dostat na úplné minimum. Působí sice jako spása, ale nedostatečná infrastruktura s elektřinou dostupnou pouze z obnovitelných zdrojů snižuje právě jejich zelenou image. Když si domyslíte celý výrobní proces od výroby baterií, nelze se divit, že se v tiskových zprávách mluví o elektromobilech jako o lokálně uhlíkově neutrálních vozech.

Na jednu nádrž 1652 km v BMW 7: diesel nad zlato!

Cesta udržitelnosti je hlavně zpomalení konzumního světa. Využívání již vzniklého odpadu na nové výrobky by snad mohlo působit dobře, ale ideálním stavem je ani odpad neprodukovat. A tím se vracím k paní Dernai. Existuje pyramida k zerowaste a na jejím počátku je stupeň „Využij věci, co už máš“, Oprav, Půjč si, Vyměň, Kup použitou a nejmenší díl/špičku představuje „Kup novou“. Zde by to znamenalo, pokusit se používat váš starý vůz, jak nejdéle to půjde a až poté uvažovat o jiném. Kupovat nový nebo ojetý vůz by se nemělo stát každoročním rituálem nýbrž jakousi sváteční akcí.

  BMW XM má před premiérou! Prohlédněte si ho už nyní

Slova Dernai budou nepochybně čelit kritice ze strany některých odborníků z oboru, ale co v Londýně zaznělo dost možná někteří ocení. Pro určité známé vozy automobilky samy obnovily produkci dílů již dříve pouze jako gesto pro udržení si dobrého jména a komunikace se zákazníky. Jestli by si tuto myšlenku osvojilo vícero výrobců i pod záminkou udržitelnosti, vozy by se mohly dožívat delšího věku. Při používání starších vozů ale opravdu myslete na bezpečí a na to, jak koroze výrazně ovlivňuje pevnost karosérie při nehodě.

Z úst Dernai zazněl také už dlouho známý fakt. Automobilový průmysl nemůže všechny přesunout do veřejné dopravy nebo carsharingu. Tedy stále existuje obrovský trh s osobními vozidly a je velmi nepravděpodobné, že by se to v dohledné době změnilo.

Jestli se tedy tohoto někdo ujme a zvedne hozenou rukavici, není jasné. Jistým předskokanem v tomto ohledu jsou firmy zabývající se výrobou tzv. restomodů.

Zdroj AutoExpress

Reklamy