BMW má opravdu rozsáhlé portfolio. Díky neustálým modernizacím si automobilka udržuje svou nabídku stále svěží a konkurenceschopnou. Ale co když si vedení automobilky vyloženě nepřeje, aby zákazníci své vozy měnili po každé modernizaci?
Udržitelnost není jen o používání eko materiálů a elektromobilech
Nyní si můžete kdykoliv zajít do showroomu (během otvírací doby samozřejmě) a zakoupit si nový vůz. V případě BMW na něj ještě musíte mít potřebnou sumu. Ukazuje se však, že společnost nechce, abyste si za každou cenu kupovali nové auto. Nově hraje prim životní prostředí a tomu dvakrát produkce nových vozů neprospívá.
Ačkoliv to zní překvapivě, myšlenka pochází přímo od jednoho z vedoucích pracovníků firmy. Monika Dernai, vedoucí oddělení udržitelného rozvoje BMW, nedávno v Londýně hovořila s posluchači o tom, jak by automobilový průmysl mohl snížit svůj dopad na životní prostředí a množství odpadu. Myšlenkou je „Udržet svěží a moderní vozidla, která jsou v současné době v provozu, ale stárnou, tím, že je vybavíme modernizací, namísto toho, abychom si vůz prostě vyzvedli ze showroomu“.
„Opravdu musíme přemýšlet o prodloužení životnosti automobilů; nemít trh s ojetými vozy, kde si auta prodáváte navzájem, ale třeba vzít auto a prodloužit jeho životnost,“ řekla Dernai. „Myšlenka by mohla spočívat v tom, že byste mohli osvěžit interiér. Potřebujeme nové dovednosti na trhu s náhradními díly a navrhovat auta tak, aby se dala vyjmout sedadla a nasadit nová – pak by ojeté auto vypadalo jako nové.“
Jiný pohled na stejný problém
Automobilový trh se mění stejně rychle jako se mění aktuálně vše ve světě. Vývoj jde kupředu, nově s ohledem na přírodu. Cíl je jasný – být uhlíkově neutrální. Pokud se to nepřehání, jde o krok správným směrem. Nové elektromobily mají být velkou pákou, jak emise dostat na úplné minimum. Působí sice jako spása, ale nedostatečná infrastruktura s elektřinou dostupnou pouze z obnovitelných zdrojů snižuje právě jejich zelenou image. Když si domyslíte celý výrobní proces od výroby baterií, nelze se divit, že se v tiskových zprávách mluví o elektromobilech jako o lokálně uhlíkově neutrálních vozech.
Na jednu nádrž 1652 km v BMW 7: diesel nad zlato!
Cesta udržitelnosti je hlavně zpomalení konzumního světa. Využívání již vzniklého odpadu na nové výrobky by snad mohlo působit dobře, ale ideálním stavem je ani odpad neprodukovat. A tím se vracím k paní Dernai. Existuje pyramida k zerowaste a na jejím počátku je stupeň „Využij věci, co už máš“, Oprav, Půjč si, Vyměň, Kup použitou a nejmenší díl/špičku představuje „Kup novou“. Zde by to znamenalo, pokusit se používat váš starý vůz, jak nejdéle to půjde a až poté uvažovat o jiném. Kupovat nový nebo ojetý vůz by se nemělo stát každoročním rituálem nýbrž jakousi sváteční akcí.
Slova Dernai budou nepochybně čelit kritice ze strany některých odborníků z oboru, ale co v Londýně zaznělo dost možná někteří ocení. Pro určité známé vozy automobilky samy obnovily produkci dílů již dříve pouze jako gesto pro udržení si dobrého jména a komunikace se zákazníky. Jestli by si tuto myšlenku osvojilo vícero výrobců i pod záminkou udržitelnosti, vozy by se mohly dožívat delšího věku. Při používání starších vozů ale opravdu myslete na bezpečí a na to, jak koroze výrazně ovlivňuje pevnost karosérie při nehodě.
Z úst Dernai zazněl také už dlouho známý fakt. Automobilový průmysl nemůže všechny přesunout do veřejné dopravy nebo carsharingu. Tedy stále existuje obrovský trh s osobními vozidly a je velmi nepravděpodobné, že by se to v dohledné době změnilo.
Jestli se tedy tohoto někdo ujme a zvedne hozenou rukavici, není jasné. Jistým předskokanem v tomto ohledu jsou firmy zabývající se výrobou tzv. restomodů.
Zdroj AutoExpress