fbpx

Elektromobily (ne)představené v Ženevě 2020

Pojďme se podívat na představené novinky z autosalonu v Ženevě. Elektromobilita se posunula opět o velký kus dopředu. Více recyklátů v interiéru méně produkovaných emisí během výroby.

Novinky

Written by:


Asi každý z nás zaregistroval rušení akcí v důsledku pandemie COVID – 19. První velká zrušená akce byla právě se blížící autosalon v Ženevě. Konající se od 5. 3. do 15. 3.

Prezentace konceptů, či mnohdy světových premiér nových modelů každoročně přiláká na 600 000 návštěvníků. Akce byla zrušena zcela nečekaně, a tak spoustu fotografů fotilo jen smutný pohled na výstavní halu plnou již nachystaných stánků automobilek, které však neměly sebemenší šanci se zde prezentovat.

Nyní jsme však pro vás udělali souhrn novinek, které odprezentovaly automobilky online formou. Minule jsme vám přinesli novinky se spalovacím motorem pod kapotou, dnes se zaměříme na ekologickou notu – elektromobilitu.

Aiways U6

Jestli vám název automobilky nic neříká, není divu. Jedná se o první čínskou automobilku vstupující na evropský trh. Jak se chce na trhu prosadit. Neokoukaný design a elektromobilita. V rámci propagace se dva elektrické prototypy Aiways U5 podnikly cestu z Číny až do Německa. Cestou dlouhou 15 022 kilometrů se zapsal do Guinessovy knihy rekordů jako nejdelší cesta ujetá elektromobilem. Nyní ale zpět k novému konceptu. Ten pokračuje v nastoleném designu, který více přiostřil a podtrhnul dynamickou siluetu SUV kupé. Pohonné ústrojí bude s největší pravděpodobností stejné jako v modelu U, tedy výkon 140 kW, dojezd až 400 kilometrů na jedno nabití. O bezpečnost se starají kamery zabírající 360 stupňů, 12 ultrazvukových radarů nebo Mobileye EyeQ4 kamera. Méně stylové U5 se začne prodávat v Evropě již toto léto.

BMW i4 Concept

BMW i4 Concept 2020

Předzvěstí plně elektrického sedanu střední třídy bylo BMW i Vision Dynamics představené již roku 2017. Jak čas plynul designové výstřelky se částečně umírnili a na svět přišlo BMW i4 Concept. Na první pohled je zřejmé, že trend zvětšujících se ledvinek nemine ani elektrické vozy, v tomto případě skrývající velké množství senzorů pod černým zaslepením. Jestli vám přijde vzhled vozu již konzervativní spíše až produkční, nejste daleko od pravdy. BMW i4 v sériové podobě přijde na trh již příští rok, a proto není divu se ladí, jak z pohledu designu, tak i techniky jen detaily. Concept i4 se chlubí nejen vzdušným interiérem, i díky prosklené střeše plynule spojující čelní a zadní sklo vozu, ale také velmi slušným dojezdem 600 km. Výkon 530 koní vystřelí vůz na stovku za zhruba 4 sekundy. BMW stejně jako například u značky DS využívá zkušenosti z ABB FIA Formula E Championship.

Zajímavostí tohoto vozu je řešení rizika přeslechnutí pohybujícího vozu chodcem. I umělý zvuk musí být dokonalý, to si asi řekli v BMW, jen tak si lze vysvětlit spolupráci zvukového designéra BMW Renza Vitaleho a známého skladatele Hanse Zimmera.

  TEST: Hyundai i20 1.0 - tříválec na korejský způsob

Dacia Spring Electric

Znalec koncernu Renault-Nissan v tomto konceptu odhalí již představený Renault K-ZE. Ten ovšem není určen pro Evropu, proto Renault dal možnost nabídky levného elektromobilu právě Dacii. I přes vyšší karosérii, která má do délky pouze 3,73 a dojezdu pouhých 200 kilometrů dělá z Dacie Spring Electric ideálního společníka do města. Bohužel Spring Electric se v produkční verzi ukáže až z kraje příštího roku.

DS Aero Sport Lounge

DS Aero Sport Lounge

Že nemůže být SUV aerodynamické? Jak je patrné z názvu, s tímto problémem si pohráli na výbornou. Design značky DS u koncepčních modelů asi nikdy nezanikl v davu, ani zde není pochyb o nepřehlédnutelnosti vozu. Představený koncept se svažující se zádí měří na délku pět metrů a spolu s 23“ palcovými koly, máte jistotu nepřehlédnutelnosti se opravdu nejedná o žádného „drobku“. K tomu je nutné správně naladit pohonné ústrojí. Auto vyniká použitými materiály, například displeje využívají intarzovanou slámu a sedadla z bavlněného saténu cílí na luxus. Výkon 500 kW (680 koní) rozpohybuje SUV na stovku za neuvěřitelných 2,8 sekund. Zároveň kapacita baterií „nových generace“ má stačit na ujetí až 650 km.

Fiat 500e

Fiat 500e 2020

Když je řeč o bezemisním provozu ve spojení s malými rozměry, byla by chyba nevzpomenout si na novou generaci Fiatu 500. Pod sympatickými rozměry automobilu se skrývá elektrický pohon umožňující dojezd až 320 kilometrů. Novinka se chlubí rychlým dobíjením, částečně autonomní jízdou, recyklovanými plasty v interiéru či systémem UConnect 5. Ač 500 nikdy nebyla z levného kraje, za novou plně elektrickou variantu zaplatíte nemalých 37 500 euro. Tedy v přepočtu 952 000 korun. Jedná se však o dobře vybavenou First Edition. 500e vznikne také v sériích ve spolupráci se značkami Giorgio Armani, Bvlgari a Kartell.

Hispano Suiza Carmen Boulogne

Hispano Suiza Carmen Boulogne

Před rokem si odbyla debut Hispano Suiza Carmen, nyní se k ní připojuje extrémnější varianta. Celým názvem Hispano Suiza Carmen Boulogne je limitovaná edice inspirována motorsportem. Plně elektrické kupé s designem inspirovaným 40. léty minulého století v modelu Xenia. Velká kola 265/30 R19 na přední nápravě a 305/30 R20 vzadu přenášejí již z nulových otáček 1600 N.m. a výkon 1114 koní. Pak ani není divu, že 1620 kilogramů vážící GT akceleruje z nuly na sto pod 2,6 sekundy až na maximální ryhlost 290 km/h! Zpět o faktu, že se jedná opravdu o elektromobil, vás vrátí dojezd i ten je však slušný – okolo 400 km. Máte-li chuť nechat se rozmazlovat karbonem doplněným o alcantaru a digitálním přístrojovým štítem připravte si sumu v přepočtu 41,7 milionu korun (v přepočtu). Sice výroba začne až na začátku roku 2022, ale ani tak bych neotálel. Limitovaná série počítá s 5 vyrobenými kusy!

  Opel Manta GSe ElektroMOD oficiálně! Nabídne manuál!

Hyundai Prophecy EV

Hyundai Prophecy

Černý koncept značky Hyundai, zapůsobil velmi kladným dojmem. Vedle zájmu o vývoj vodíkového pohonu se nadále soustředí i na elektromobilitu. Prophecy je po studii 45 druhým vozidlem Hyundai zkonstruovaným na základě platformy „E-GMP“ pro elektrickou zástavbu. Oproti 45 EV Concept nesází na hrany, ale na čisté linie pomáhající aerodynamice. Vozidlo je vybaveno jedinečným filtračním systémem s integrovaným senzorem jemného prachu. Má to své opodstatnění, dvouvrstvá okna nejdou stahovat, takže nezbývá než si užívat čerstvý vzduch z ventilace. V interiéru se nachází sedačky s inovativní funkcí SPCS, díky ní se umí sedačky upravit buď manuálně nebo skrze zadané informace o výšce, hmotnosti postavy a výšce posezu.

Polestar Precept

Polestar Precept

Koncept jsem vybral z jednoduchého důvodu. Jedná se o zcela revoluční vůz nejen pro samotnou automobilku, ale i pro konkurenci. Precept se chlubí odlišným designem, který předurčuje vzhled budoucích modelů značky Polestar. Automobil se disponuje v interiéru čalouněním vyrobeného z 3D tisku z PET lahví, recyklovaný korek našel uplatnění v hlavových opěrkách a z rybářských sítí jsou koberečky. Interiér cílí na minimalismus, takže po usednutím za volant dočkáte se pohledu na 12,5“ digitální přístrojový štít a vertikálně orientovaný infotainment o úhlopříčce 15“.

Renault Morphoz

Jedno z dalších SUV je na světě. Jedná se zatím o koncept, který nabízí řešení představené již roku 1992 u konceptu Renault Zoom. Renault Morphoz nabízí dva režimy City a Travel. V prvním zmíněném režimu má auto dojezd 400 km dostačující dostatečný akční rádius pro cesty za nákupy a do práce. Druhý Travel rozšíří na počkání rozvor současně s dojezdem na až 700 km. Koncept je navrhován i pro potřeby sdílené mobility. Oválný volant lze snadno stisknutím tlačítka zapustit do palubní desky a přenechat řízení plně na automobilu. Můžete poté otočit řidičovo sedadlo proti směru jízdy a udělat tak z Renaultu Morphoz pojízdnou místnost. Design je opět více rozvíjen, jedinou pihou na kráse může být pro někoho velmi špičatá zadní část vozu v režimu Travel.

Volkswagen ID 4

Volkswagen ID.4

Větší brácha ID.3 spojuje dnes velmi oblíbenou karoserii SUV s čistou elektromobilitou. Dnes čím dál častějším prvkem je hlasové ovládání, které ani zde nebude chybět v záplavě dalších asistenčních systémů. V prodeji budou verze s poháněnou jen zadní nápravou nebo pohonem všech kol. Dojezd kompaktního SUV by měl být okolo 500 kilometrů. U elektromobilů právem bývá zpochybňována čistá mobilita, jelikož už při výrobním procesu vzniká nemalé množství skleníkových plynů. Volkswagen se však stejně jako u výroby modelu ID.3 postaral o neutrální bilancí CO2 v rámci celého výrobního řetězce včetně továrny ve Cvikově, kde sjíždí z linky po boku elektrického hatchbacku. Další modely ID budou brzy následovat.

Reklamy