Mini Clubman Final Edition znamená rozloučení s vozem. Speciální model je celosvětově omezen na 1 969 kusů – odkaz na rok uvedení originálu na trh.
Mini Clubman vždy plnil funkci rodinného vozu na delší výlety. Svým šestidveřovým uspořádáním byl jedinečný. Bohužel roky plynou a druhý nejdelší model britské automobilky se loučí. Dost určitě nadobro. Jeho roli zastoupí vícero nových modelů, přesněji elektrické SUV a nová generace Countryman.
V tom nejlepším
Final Edition je k dispozici ve třech barvách: Nanuq White, Enigmatic Black a Melting Silver. Karoserie navíc dostala měděné lemování Shimmer Copper na místech, jako je okolí mřížky chladiče a pruhy, které zdobí kapotu, boky a záď. Na C-sloupku je umístěn odznak „1 of 1969“. Osmnáctipalcová kola mají měděný povrch a černé detaily.
Když cestující nastupují do tohoto modelu, spatří prahy dveří s označením Final Edition. Stejný emblém je i na spodním rameni volantu potaženého kůží Nappa. Čalounění je kombinací hnědé a černé barvy. Opěradla sedadel mají látkovou vložku Piquet v antracitové barvě. Středová přístrojová deska má kombinaci obložení Sage Green Dark a Shimmer Copper. Na straně spolujezdce je umístěn odznak „1 of 1969“.
Mini Clubman Final Edition se vykašlalo na základní 1,5litrový tříválec o výkonu 110 kW. Místo toho máte pod kapotou krásný dvoulitrový čtyřválec! Limitovaná edice vychází z verze Cooper S s výkonem 178 koní si dle udávané spotřeby má říct něco mezi 6,3-6,7 litru/100 km. Zrychlení z nuly na 100 km/h by měl zvládnout za slušných 7,2 sekundy. Maximální rychlost pak je 228 km/h.
Velmi krátce o historii
Původní Mini Clubman byl k dispozici v letech 1969 až 1981. Pod vlastnictvím BMW Mini oživilo vůz v roce 2007 s podivným uspořádáním dveří s jedněmi na levé straně, dvěma na pravé straně a děleným otvorem vzadu. Nová generace přišla v roce 2015.
První Mini Clubman v roce 1969 jasně deklaroval, že konstruktér Roy Haynes se vyjadřuje těmito slovy: „Zmizel dojem, že funkční mohou být jen ošklivé věci.“ Výjimečný vůz se stylem vyvolával v letech 1969-1981 od počátku senzaci svými charakteristickými vzadu dělenými dveřmi. V té době Mini Clubman dobyl automobilový trh jako kombi s dlouhým rozvorem a prodlouženou karoserií shooting-brake.
V novém vydání z roku 2007 přináší MINI Clubman moderní interpretaci klasické koncepce shooting-brake. Pro přístup dozadu slouží pouze jedny dveře na pravé straně vozu, které se otevírají směrem dozadu. Tuto podivnou kombinaci dveří dnes nabízí Fiat 500e 3+1. S třetí generací modelu z roku 2015 MINI Clubman opět narostl. Nyní má na délku 4253 milimetrů, a díky delšímu rozvoru a dvěma plnohodnotným zadním bočním dveřím je mnohem prostornější a pohodlnější pro každodenní používání.
Clubman končí, Aceman a Countryman nastupují
Jestli Clubman končí už v letošním roce, vznikne tu krátkodobá díra na trhu. V současné době Mini usilovně pracuje na elektrifikaci modelové řady značky. K dispozici jsou například nové podrobnosti o SUV Aceman EV z roku 2025. Základní model má jeden elektromotor pohánějící přední kola a dosahující výkonu 181 koní. Baterie s kapacitou 40 kilowatthodin nabízí odhadovaný dojezd 186 kilometrů v cyklu WLTP. Výbava SE zvyšuje výkon na 215 koní a kapacitu baterie na 54 kWh pro dojezd 249 mil.
Větší Countryman EV bude uveden na trh v prvním čtvrtletí roku 2024 a některé specifikace jsou již k dispozici. Kupující si mohou pořídit 54kWh nebo 64kWh akumulátory. Základní model má výkon 188 koní z jednoho motoru a verze SE dosahuje výkonu 268 koní se dvěma motory, které zajišťují pohon všech kol. A nejen to. Více se dočtete v dřívějším článku, kde naleznete první fotografie nové generace.