Lancia Design Day se dnes povedl během představ. Lancia ukázala, jak bude vypadat její nová, úspěšná budoucnost. Ne všem se ale splnilo to, oč si mlčky žádali.
Zní to jako „starý“ sen, který si už mnoho let sní nejeden automobilový fanoušek. Italská automobilka produkující vozy na rallyové tratě nebo přehlídková mola se probudila z dlouhého spánku a hodlá se postavit na nohy v relativně brzké době a co víc! Během speciálního dne ukázala „UFO“ ukazující prvky, které uvidíme na produkčních modelech v dohledné době.
Posledních několik let přežívala Lancia převážně díky přejmenovávání produktů svého vlastníka – společnosti Fiat Chrysler Automobiles, která je nyní společností Stellantis. 116 let stará italská značka právě představila nové logo a koncept, který společnost slíbila jako první krok k renesanci značky.
Lancia Pu+Ra Zero – kdo jsi cizinče?
Designový koncept Lancia Pu+Ra Zero je stylistickou inspirací pro budoucí modely značky. Jeho název vznikl spojením slov „čistý“ (Pure) a „radikální“ (Radical). Záměrem designérů bylo spojit měkké, hladké prvky modelů Aurelia a Flaminia s tvrdšími, hranatějšími prvky modelů Stratos a Delta. Příslib, že se novinky vzhlédnou ve svých předcích tedy automobilka splnila. Přesto nelze říct, že tento výtvor někdo čekal.
Důležitý fakt, co nikdo nepřehlédne, že se tak úplně nejedná o auto. Že novým konceptům v mnoha případech chybí volant jsme si tak nějak už zvykli. Autonomní řízení se dostává také do produkčních vozů. Koncept od Lancie ale nejen že nemá volant, on nemá interiér a ani ty 4 kola! Já v tom vidím kosmickou loď, automobilka mluví o soše Lancia.
Lancia Delta Futurista: poslední z dvaceti
Vpředu má Pu+Ra Zero světelný podpis ve tvaru písmene Y, který automobilka nazývá „kalich“. Reinterpretace historické mřížky chladiče Lancia „calice“ se docela povedla. Společnost má v úmyslu, aby se tento výkvět stal součástí budoucích vozidel. Dost možná se prosadí v určité můře také „plast“ s nápisem Lancia. Profil dost možná bude nést výraznou jednu linku. Kulatá zadní světla si berou přímou inspiraci z modelu Stratos. Tento zevnějšek má nosit i nejmenší model, nový Ypsilon.



Kruhový otvor ve střeše by mohl být předzvěstí na jedinečně tvarované střešní okno, ale Pu+Ra Zero ve skutečnosti ani nemá kabinu. Designéři značky si představují model s interiérem se stylistickou inspirací italským nábytkem. Společnost hodlá použít jednoduché tvary a barevné dělení materiálů.

"Nová éra Lancie začíná dnes s novým logem a jasnou vizí designu," řekl Luca Napolitano, generální ředitel společnosti Lancia. "V očekávání nového Ypsilonu, prvního vozu nové Lancie, představujeme Lancii Pu+Ra Zero, sochu, trojrozměrný manifest, který inspiruje vozy, jež budou uvedeny na trh v letech 2024 až 2028."

Základní rysy loga zůstaly!
Nový Ypsilon bude první Lancií, která ponese aktualizované logo. Design se inspiruje především verzí znaku z roku 1957. Obsahuje název značky ve zjednodušeném písmu. Písmena jsou v kruhu a levou stranu protíná svislá linka a celé logo má stále tvar erbu. Někdo však může vybraný nový font evokovat nápis rumunské automobilky. Znaky by dle sochy se mohli prezentovat pouze na boku – asi přední blatníky jako u Peugeotu – zatímco vpředu a vzadu bude pouze nápis Lancia.








Lancia plánuje představit nový model každé dva roky počínaje rokem 2024. Do roku 2028 plánuje značka nabízet pouze elektromobily. Plánuje také otevřít 100 nových showroomů v Evropě a zavést systém podporující online prodej. O tom všem jsem se však rozpovídal v jednom z předchozích článků. V tiskové zprávě kromě nové generace Ypsilon zmiňuje jméno Delta a prozatím neurčitě je zmiňována „nová vlajková loď“.
Suma sumárum
Nezbývá než popřát, ať si najde ve velké rodině Stellantis své místo, na už takto přeplněném trhu dostatek svých věrných zákazníků, kteří zkousnou sdílenou techniku a elektromobily. Nepochybně při slovech luxusní, prvotřídní materiály, moderní nelze neočekávat tučnější cenovku. Jen aby to nedopadlo jako s Alfou – po Giulii a Stelviu mělo krátce po nich přijet Tonale, a to se nestalo. Giulia GTAm byla a je skvělým vozem, ale na slibované GTV nemělo. Znovuzrození 8C doteď nenastalo a slibované sedmimístné SUV pro Ameriku také ještě nevidíme.
Lancia to mít lehké nebude, obzvlášť ne proti levné čínské konkurenci, která se už pomalu ale jistě zabydluje v Evropě. Koncový zákazník nebude až tolik koukat na výrobce, nýbrž na cenu a výkon.