fbpx

Mercedes-AMG One: ruční výroba započla

Novinky

Written by:

Divize AMG poprvé postavila svůj jedinečný model, který nemá s mercedesem vlastně nic společného. Hypersport Mercedes-AMG One nemá v dnešním světě obdoby. Jeho ruční výroba se nyní rozeběhla!

Vyrazil dech už před pěti lety

Od chvíle, kdy Mercedes-AMG na frankfurtském autosalonu představil koncept Project One, uplynulo pět let. Ač už to vypadalo s vývojem vozu bledě a už to snad vypadalo, že se směle vyhlížejícího hypersportu s motorem F1 nerozběhne, dnes jsme se již dočkali! Jedná se o nejrychlejší silniční vůz, který kdy nesl třícípou hvězdu. Překážky při vývoji způsobily emisní a hlukové normy přeplňovaného benzinového motoru V6 o objemu 1,6 litru. To vše je nyní minulostí, protože v současné době probíhá montáž prvního z 275 vozů.

Exkluzivní limitovanou edicí oslavuje oddělení motorsportu Mercedes-AMG 55. výročí založení společnosti se sídlem v Affalterbachu

Speciální výrobní proces

Vozy se sestavují ručně v závodě AMG v Coventry ve Velké Británii. Hybridní pohonné ústrojí se čtyřmi elektromotory se však vyrábí u divize Mercedes-AMG High Performance Powertrains v Brixworthu. Jedná se o tytéž pracovníky, kteří jsou zodpovědní za vývoj a výrobu srdce vozu F1. Pro zahájení výroby modelu One se AMG spojilo se společností Multimatic, aby vytvořilo výrobní závod na míru.

Každý vůz musí projít 16 montážními a testovacími stanicemi v procesu, který Mercedes-AMG popisuje jako proces připomínající výrobu luxusních hodinek. Na výrobě hyperautomobilu One se podílí více než 50 lidí. Po dokončení stavby projde elektrifikovaný stroj rozjezdem na přilehlém zkušebním polygonu, kde mu tovární testovací jezdec dá pověstnou zelenou.

  Hyundai IONIQ 5 po roce s vylepšením, které mnozí neocení

Poté je 1 049koňová bestie obalena ochrannou fólií a v uzavřeném kamionu převezena do německého Affalterbachu do sídla AMG. Zde si majitel převezme svůj cenný majetek a zároveň se mu dostane technické instruktáže od odborníků AMG One, aby zjistil, jaké jsou zákoutí tohoto jistě nejradikálnějšího silničního Mercedesu všech dob.

Mercedes-AMG One

Obrázek 1 z 15

Srdce hypersportu z F1

Stroj s pohonem všech kol má extrémně komplikovaný spalovací motor. Vytočit se dokáže až 11 000 otáček za minutu, a přesto splňuje emisní předpisy Euro 6. Mnozí si možná vzpomenou na jiný zajímavý sportovní vůz, jehož motor dokázal jít do stejných otáček. Vzpomínáte na autosalon v Paříži roku 2014? Tehdy se světu ukázal Volkswagen XL Sport využívající agregát z modelu 1199 Superleggera. Byl částečně z titanu a hořčíku, nabízel výkon 147 kW a dal se bez problémů pobízet až do 11 tisíc otáček! Ale nyní zpátky do Coventry.

Sám o sobě má šestiválec s jedním turbodmychadlem výkon 566 koní a volnoběžné otáčky dosahují 1 200 otáček, což je pozoruhodně málo vzhledem k tomu, že motor vozu F1 to dělá při 5 000 otáčkách. To byla jedna z největších bolestí hlavy během vývoje, ale AMG se nakonec podařilo snížit volnoběžné otáčky o 3 800 ot/min, aby prošel emisními testy pro silniční vozy.

  Američan v Evropě, Toyota Highlander přichází na trh

Pokud jde o čtveřici elektromotorů, pro každé přední kolo je určen jeden, který dohromady generuje 322 koní. Třetí elektromotor je umístěn vedle spalovacího motoru a na klikový hřídel posílá 161 k, zatímco čtvrtý je spojen s turbodmychadlem a přidává do směsi 121 k. Dále je zde 8,4kWh lithium-iontový akumulátor s dostatkem šťávy pro dojezd přibližně 18 km na elektřinu, zatímco sedmistupňová automatizovaná manuální převodovka byla vyvinuta speciálně pro AMG One.

Po plug-in hybridním Mercedesu-AMG GT 63 S E Performance je tady hypersport One druhým elektrifikovaným modelem AMG. Brzy jej doplní sportovní sedan C 63.

Sprint z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy nemusí být nutně tak působivý, jako tomu bylo před nástupem hybridních a elektrických výkonných vozů, ale AMG One sprintuje na 200 km/h za neuvěřitelných sedm sekund. Na rovině pak dosáhne rychlosti 352 km/h.

Suma sumárum

Jelikož se mi poštěstilo být u konceptu v Česku před pár lety, nemůžu se dočkat až uvidím první kusy v akci. Už jsem se bál, že celý projekt padne a nebo spadne do červených čísel podobně jako kdysi Lexus LFA.

Mercedes-AMG One je bezesporu zázrak techniky a je pravděpodobně jen otázkou času, kdy bude korunován jako nejrychlejší sériový vůz na Nürburgringu.

Reklamy