fbpx

Meyers Manx 2.0 Electric: nová buggyna opravdu vznikne!

Novinky

Written by:


Konečně se to děje: Ikonický výrobce Meyers Manx potřetí rozbíhá výrobu. Nyní jako čistě elektrické vozidlo. Ne, nejedná se o koncept ID.Buggy, kterým nás Volkswagen před několika lety nalákal na návrat legendy. Seznamte se s Meyers Manx 2.0 Electric.

Skutečná nabídka

Abyste si nemysleli, že jde o další z těch startupů, který nemá s originálem nic společného, elektrickou dune buggy vyrábí v Kalifornii společnost Meyers Manx ve spolupráci s “výrobním subjektem se sídlem v USA”. Fanoušci společnosti Manx jistě vědí, že její zakladatel Bruce Meyers zemřel v únoru 2021 ve věku 94 let a rok předtím prodal svou stejnojmennou společnost společnosti Trousdale Ventures, aby zajistil její pokračování po svém odchodu. Zakladatel společnosti Trousdale a předseda představenstva Meyers Manx Phillip Sarofim najal legendárního automobilového designéra Freemana Thomase, který je mimo jiné autorem významných projektů Volkswagenu New Beetle, aby vytvořil tuto novou generaci Manx EV.

Thomasova práce je osvěžujícím způsobem věrná originálu a zároveň obsahuje moderní komponenty a pracuje s divoce odlišným pohonným ústrojím. I tak má ale pravděpodobně s původním Manxem společného více než pozdější modely, které znáte. První Manx měl vlastní laminátovou monokokovou karoserii s vloženými ocelovými montážními body a výztuhami. Pro sériovou výrobu byl příliš drahý, a tak Meyers po výrobě 12 nerentabilních vozů přešel na použití zkrácené platformy Volkswagenu Brouk se sklolaminátovou karoserií.

Malá baterie, nízká hmotnost a velký dojezd

Tento nový model využívá hliníkový monokok krytý karoserií z blíže nespecifikovaného materiálu. Řada technických detailů je totiž v tuto chvíli nejasná nebo neoznámená. Bez ohledu na to se někde pod retro karoserií skrývá výběr ze dvou baterií, jedné o kapacitě 20 kWh a druhé o kapacitě 40 kWh. Ty jsou na poměry elektromobilů malé, ale na rozdíl od Tesly váží Manx 2.0 Electric odhadem jen 1500 až 1650 kg v závislosti na velikosti baterie.

Díky nízké hmotnosti Meyers Manx odhaduje, že buggy ujede 241 km s malou baterií a 482 km s velkou baterií. Standardem je palubní nabíječka úrovně 2 (6 kW) a volitelně je k dispozici možnost rychlého nabíjení stejnosměrným proudem, ovšem pouze výkonem 60 kW. I zde jsou statistiky na silniční elektromobil nevýrazné, ale baterie modelu Manx 2.0 Electric jsou tak malé, že by se ani při těchto rychlostech neměly nabíjet příliš dlouho. To však nemůžeme s jistotou říci, protože společnost se o dobu nabíjení nepodělila.

  Mazda CX-5 prošla modernizací pro rok 2022

Bez ohledu na velikost baterií bude energie přenášena na dvojici elektromotorů umístěných na zadní nápravě. Každý se bude starat o jedno zadní kolo pro přesné řízení trakce a vektorování točivého momentu. Meyers Manx nemá k dispozici specifikace motorů spárovaných s menší baterií o kapacitě 40 kWh, ale uvádí, že tento model buggy dosáhne rychlosti 96 km/h odhadem za 4,5 sekundy. Pokud si vyberete velkou baterii, motory budou mít výkon 202 koní a točivý moment 325 Nm. Společnost neuvedla odhad zrychlení z nuly na sto pro tento model, ale určitě bude rychlejší.

Připraven vyrazit do terénu

Stejně jako původní model bude i Manx 2.0 Electric vybaven nezávislým zavěšením předních a zadních kol, ale o použité konstrukci nemáme žádné podrobnosti. Fotografie naznačují zavěšení předních kol s vlečenými rameny jako u původních vzduchem chlazených Brouků a původního Manxu. Vzadu se však zdá být moderní konstrukce s víceprvkovým zavěšením namísto starého uspořádání s kyvnými rameny. Obojí vypadá, že má dostatečný zdvih, jak by to u terénního vozu mělo být. Výrobce neuveřejnil tyto specifikace ani oficiální světlou výšku.

Na rozdíl od starého modelu na bázi Brouka má tento nový vůz kotoučové brzdy po celém obvodu namísto bubnů a přidává také rekuperační brzdění na zadní nápravě, nemluvě o elektrické parkovací brzdě. Vpředu dostal Meyers Manx 2.0 Electric elektrický posilovač řízení, a dokonce i stěrače.

  Novinka Opel Mokka ve znamení ekologie

Ve všech nejdůležitějších ohledech je však věrný originálu. Má pohon zadních kol, balónové terénní pneumatiky, dvě místa k sezení a odnímatelnou střechu. Uvnitř se zdá, že sedadla jsou zabalena do historického tvídového vzoru a na minimalistické palubní desce je jediný kulatý ukazatel v moderním retro stylu. Střecha se zdá být z jednoho kusu, který se z vozu zvedne a nechá se v garáži. Stejně jako za starých časů zde nejsou žádné dveře. Doufáme, že vpředu a vzadu je více uzamykatelných úložných prostor, když už v těchto místech není motor ani nádrž.

Meyers Manx 2.0 Electric

Obrázek 1 z 12

Cena zatím není známa, ale můžete se stát prvními zájemci o tento model

Největší nezodpovězenou otázkou, kterou máme, je, jaká bude cenovka této plážové hračky ve velikosti pro dospělé. Meyers Manx říká, že ji zatím nestanovil, ale pokud vám to nevadí a chcete se dostat na seznam už teď, rezervace budou otevřeny na webových stránkách společnosti po veřejné premiéře vozu na výstavě The Quail v pátek 19. srpna během Monterey Car Week. První vozy Meyers Manx 2.0 Electric dorazí k zákazníkům v roce 2024.

Patříte mezi opravdové nedočkavce? V roce 2023 bude vybráno padesát kupujících, kteří se zúčastní beta programu. Výměnou za speciální přístup budou muset souhlasit s tím, že společnost si od nich bude sbírat zpětnou vazbu sloužící k dolaďováním posledních detailů před zahájením plnohodnotné výroby.

Suma sumárum

Přestože buggynu, kterou každý zná využívá boxer z “brouka”, už asi nikdo zcela nevzkřísí, její elektrický nástupce nevypadá vůbec marně. Čeho se bojím, je, jestli vývojáři nepodcenili ochranu před přehřátím systému při radovánkách na pláži nebo dunách.

Tisícikusovou sérii znovuzrozeného Citroënu E-Mehari přijalo dost lidí vlídně, také proto se Citroën se svým dalším minivozítkem Ami Buggy vydá opět mimo silnice. Meyers Manx 2.0 Electric by tedy nemusel být prodejním propadákem.

Reklamy