Hyundai Kona ve své druhé generaci vůbec neslevil ze své schopnosti šokovat svým designem! Až dnes máme možnost podrobněji nahlédnout na technické parametry a chytré detaily.
Hyundai představil druhou generaci modelu Kona na konci minulého roku. Sdílel jen několik snímků, aniž by zašel do přílišných podrobností. Nyní je naštěstí k dispozici rozšířená fotogalerie, která přichází spolu s dalšími technickými specifikacemi. Konečně si tak můžeme pořádně prohlédnout interiér i exteriér a zjistit, jak moc se crossover změnil. Druhá generace přišla na svět za poměrně krátkou dobu od zahájení prodeje původního modelu (necelých šest let).
Futurismus pokračuje
Hyundai si jede novou velmi jedinečnou cestu v oblasti designu. Předznamenali ji modely jako Grandeur, MPV Staria nebo koncept IONIQ Seven. Nová Kona sází na rozdělené přední světlomety, kde horní pás tvoří denní svícení táhnoucí se po celé šíři přední části. Pod ním v rohu pak jsou skryté hlavní světlomety. Totéž platí i o koncových světlometech. Design exteriéru tak plynule navazuje na předchozí generaci. Na první pohled zaujme u „obyčejné“ a hybridní verze masivní oplastování blatníků.
Pokud se podíváte na snímky v galerii níže blíže, dost možná poznáte rozdílný nárazník Kona HEV. Ten používá horní a spodní aktivní vzduchové klapky. Aktivní vzduchové klapky AAF (Active Air Flaps) snižují součinitel aerodynamického odporu vzduchu a současně také zlepšují aerodynamické vlastnosti obou variant. Všechny tři varianty včetně N Line tedy bezpečně zařadíte pod tentýž model.
Sportovně pojatý stupeň výbavy N Line dodává důraz přední části vozu. Zadní část zdobí spoiler, dvojitá koncovka výfuku. Nová jsou 19“ kola z lehké slitiny v designu N Line. V interiéru je varianta N Line vybavena exkluzivními hliníkovými pedály a řadicí pákou s logem N.
Nový Hyundai Kona N jako hudební nástroj? | AutoZoom (auto-zoom.cz)
Nová Kona o něco narostla. Rozvor se protáhl o 60 milimetrů na 2 660 mm. Její celková délka se zvětšila o 145 mm na 4 350 mm, zatímco šířka nyní činí 1 825 mm. Po obutí 17palcovými pneumatikami je subkompaktní crossover vysoký 1 580 mm. Tyto rozměry platí pro modely se spalovacím motorem a hybridní modely. Elektromobil se bude pravděpodobně lišit jen v rámci milimetrů. Přesná data zatím chybí.
Interiér jako z luxusního vozu
Co nelze korejské automobilce upřít, je, že se nebojí jít tvrdě do své konkurence. Koukněte na tu výbavu. Nový Hyundai Kona nabídne paměťová sedadla, bezdrátové nabíjení a aktualizace OTA2 spolu s technologií NFC3, která promění váš chytrý telefon nebo chytré hodinky v digitální klíč (Digital Key 2 Touch). Kabina by měla být tišší než dříve díky dodatečnému odhlučňovacímu materiálu, čelnímu sklu skládajícího se z dvojitě laminovaného zvukově izolačního skla, silnějšímu koberci na podlaze a tišším pneumatikám pro 19palcová kola.
Právě díky zmíněnému prodloužení rozvoru náprav se může pochlubit největším vnitřním prostorem ve své třídě. Prostor pro nohy narostl o 77 mm a zvýšil se také strop nad zadními sedadly o 11 mm v porovnání s předchozí generací. Šířka interiéru v úrovni ramen na sedadlech vzadu je 1402 mm. I to je největší hodnota v této třídě. Štíhlá a tuhá konstrukce sedadel modelu Kona má tloušťku pouhých 85 mm. Také toto důmyslné řešení ponechává cestujícím ve druhé řadě více komfortu a životního prostoru.
Díky bohu, tady někdo zase použil mozek. Novinka má sice standardně dvojici 12,3palcových obrazovek, ale na středové konzole je stále k dispozici dostatek fyzických tlačítek pro rychlý přístup k často používaným funkcím. Přidávám se ke skupině, která tvrdí, že toto uspořádání je tím nejlepším z obou světů. Zatím jsem se nesetkal s multimédii, které by nebyly v některých ohledech zbytečně komplikována. Zároveň jsem rád, že rychle odešla doba, kdy se multimediální systém neovládal dotykem ale právě šílenou směsí tlačítek pod ním.
Pojďme ale k tomu nejdůležitějšímu. Co tedy bude pod kapotou?
Co Kona v Korei nabídne, Evropě nestačí…
Na domácím, jihokorejském trhu mají zákazníci na výběr mezi motory 1.6T-GDi a atmosférický dvoulitrový čtyřválec. Motor 1.6T-GDi poskytuje výkon 198 k a točivý moment až 265 Nm.
Motor 2,0 litru nabízí nejvyšší výkon 149 koní a točivý moment až 180 Nm (předběžné údaje) a pracuje na základě Atkinsonova cyklu.. Pro maximálně hospodárný provoz se dodává v kombinaci s inteligentní variabilní převodovkou IVT (Intelligent Variable Transmission) pracující s plynule měnitelným převodem. Chlazení motoru vylepšuje integrovaný modul pro řízení provozní teploty, mechanické ztráty v důsledku tření snižuje elektronicky řízené olejové čerpadlo s plynule nastavitelným výkonem a spalovací proces optimalizují vysokoenergetické zapalovací cívky společně s použitím centrálního regulačního ventilu hydraulického systému proměnného časování ventilů.
Obě motorizace budou dostupné také ve Spojených státech. To ale mluvím o čistě zážehových motorizacích.
Hyundai opět upozorňuje na správnou výslovnost | AutoZoom (auto-zoom.cz)
V Koreji nabízená varianta HEV je poháněna speciálně nastaveným zážehovým motorem 1.6-L GDi s přímým vstřikováním benzinu v kombinaci s elektromotorem, který znatelně zlepšuje zrychlení a přispívá k vyšší hospodárnosti. Celkový nejvyšší výkon hybridní soustavy je 141 koní a maximální točivý moment až 265 Nm. Na vozovku výkon přenáší prostřednictvím šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky.
U nás na dvoulitr zapomeňte
V Evropě budou mít zákazníci v kategorii spalovacích motorů na výběr přeplňované jednotky 1.6T-GDi a 1.0T-GDi. Chybět nebude výše zmíněný hybrid a čistě elektrická verze.
O vznětovém motoru nezaznívá ani sebemenší zmínka v tiskové zprávě. Dalo se to čekat, přesto nás bude jeho absence mrzet, protože v jistých situacích má své výhody. Třeba se ta situace umoudří…
Praktický a bezpečný
Co se týče praktičnosti, objem zavazadlového prostoru po sklopení zadních sedadel činí 723 litrů (podle SAE1). Řazení probíhá elektricky „po síti“ (shift-by-wire), čímž vznikl dostatečný prostor také vpředu. Podobně jako v IONIQ 5 volič automatické převodovky se přesunul pod volant.
Tohle mě mile překvapilo. Třeba pro osoby menšího vzrůstu to může být významné plus. Nová Kona dostane programovatelné elektrické páté dveře. V praxi to znamená, že umožňují majitelům zvolit výšku otevírání a dokonce i rychlost otevírání a zavírání.
Je toho prostě spousta, kdo si chce vše pročíst, dávám mu tu možnost. Pro zbytek jen uvedu, že Kona bude zas o kus bezpečnějším vozem a to nejen při samotné jízdě, ale také parkování.
Zcela nový model KONA překypuje různými pokročilými asistenčními systémy řidiče (ADAS), jako je asistent pro odvrácení čelní kolize (FCA), asistent pro jízdu v jízdním pruhu (LKA), asistent pro odvrácení kolize v mrtvém úhlu (BCA), asistent pro bezpečné opuštění vozidla (SEW), inteligentní asistent pro omezení rychlosti (ISLA), asistent pro sledování pozornosti řidiče (DAW) a asistent pro sledování mrtvého úhlu (BVM) a dálková světla (HBA). Dále je vybaven různými funkcemi pro komfortní jízdu, jako je inteligentní tempomat (SCC), inteligentní tempomat založený na navigaci (NSCC), asistent pro jízdu v jízdním pruhu (LFA) a asistent pro jízdu na dálnici (HDA).
Pro bezpečné parkování nabízí zcela nový model KONA různé pokročilé technologie, jako je Surround View Monitor (SVM), asistent pro odvrácení kolize při couvání (RCCA), varování před parkováním vpřed/do strany/vzad (PDW), asistent pro odvrácení kolize při parkování vzad (PCA) a dálkový inteligentní parkovací asistent (RSPA).
A přeci jenom si počkáme…
Marně vyhlížíte model, který byl navržen designéry jako první? Model, který bude soupeřit o zákazníky s Volkswagen ID.4 nebo MG ZS EV? Hyundai si elektrický crossover stále drží pod pokličkou. Alespoň uveřejnil, že čekat nebudeme dlouho. Specifikace Kona EV uvidíme už v březnu, dozvědět bychom se tehdy měli už opravdu veškeré informace.
Automobilový slovník
1 SAE = měření ve stopách a palcích je dnes součástí standardních amerických anglických (SAE) nebo imperiálních měrných jednotek, spolu s objemy, jako jsou galony a tekuté unce, a hmotností, jako jsou libry. Je standardem ve Spojených státech a dvou dalších zemích světa.
2 OTA = Over-the-Air; pro aktualizace systému už není třeba navštěvovat servis
3 NFC = Near-Field Communication; technologie bezdrátové rádiové komunikace na krátkou vzdálenost zaručující vysokou úroveň zabezpečení