fbpx

TEST: Peugeot 5008 1,6 THP – Kodiaqu, třes se!

Testy

Written by:


S příchodem nové Škody Kodiaq se česká veřejnost začala zajímat o velká SUV o mnoho intenzivněji, než tomu bylo doposud. Jakmile se tedy na trhu objeví velké SUV, jehož cena startuje kolem 600 000 Kč okamžitě je srovnáván s Kodiaqem. Jeden takový velký konkurent českého medvěda nedávno dorazil na náš trh. Je jím francouzský Peugeot 5008, který nedávno prošel naším redakčním testem. Jak si velký francouzský lev vedl? To se dozvíte v následujících řádcích.

SUV sem, SUV tam. Touto parafrází slavného citátu prezidenta Miloše Zemana, jenž se zapsal hluboko do srdcí všech civilizovaných obyvatelů naší vlasti by se dala jednoduše popsat situace na současném automobilovém trhu. Každoročně se prodá dvakrát tolik SUV než kompaktních hatchbacků a dokonce třikrát tolik než rodinných vozů segmentu MPV. Není divu, že tento segment pomalu a jistě vymírá. Zářným případem toho je osud modelu Peugeot 5008. V minulé generaci šlo o francouzského krále segmentu MPV. Za jeho volantem jsem strávil poměrně dost času a musím přiznat, že šlo možné o nejlepší MPV, se kterým jsem měl tu čest. Jak ale velí doba, Peugeot tento model v nové generaci proměnil n velké SUV. Abychom zjistili, zda šlo o dobrý či špatný krok, podrobili jsme testovací kus té nejobtížnější zkoušce – vydali jsme se s ním na dovolenou!

Když jsem se poprvé na živo setkal s novým Peugeotem 5008, nedokázal jsem skrýt své překvapení. Z nenápadného a možná i tak trochu designově nudného MPV (i když, které MPV není designová nuda) se stal velikán, který zvedne ego nejednomu řidiči. Jeho masivní a agresivně pojaté tvary k sobě přitahují maximální míru pozornosti a zvídavé pohledy vás pronásledují na každém kroku. V tomto směru musím kvitovat designový jazyk, který Peugeot aplikuje na své nejnovější SUV a crossovery. Osobně ho považuji za nejpovedenější ve svém segmentu. Je dravý, je osobitý a rozhodně se vám nestane, že byste si auto spletli. Za design karoserie tedy rozhodně palec nahoru.

  TEST: Lexus LS 500 vs. Mercedes S560 AMG s překvapivým výsledkem

Po usednutí do úžasně pohodlných masážních sedadel s bederní podpěrou (příplatek 37 000 Kč) se otevírá pohled tak zvaný i-Cockpit druhé generace. Jedná se o systém rozmístění ovládacích prvků, které je v posledních letech pro Peugeot typické. Tato nová generace navíc přináší interaktivní virtuální přístrojový štít, který si může řidič nastavit přesně dle svých požadavků. Pro člověka, jenž je zvyklý na konvenční rozložení interiéru jde o obrovský šok. Člověk si za volantem Peugeotu 5008 připadá jako by pilotoval bitevní stíhačku nebo rovnou vesmírný koráb. Tento pocit upevňují i ovládací tlačítka pro nastavení klimatizace, jenž opravdu připomínají ovladače ze sci-fi snímků. Dobrému pocitu v kabině nahrává také její prostornost, což platí o první u druhé řadě sedadel. O té třetí to již s čistým svědomím prohlásit nelze. Nezapomínejme ale, že tato řada sedadel nikdy nemůže být považována za plnohodnotná místa pro dlouhé cestování. Skvělý dojem z interiéru vozu ale naprosto zabíjí multimediální sytém vozu. Ačkoli je jeho grafické zpracování na špičkové úrovni, jeho rychlost reakcí je na úrovni lenochoda tříprstého. To bohužel platí i o navigačním systému. Kvůli jeho zpomaleným reakcím se nám bohužel nejednou stalo, že jsme ve spletitých uličkách italských měst špatně odbočili a návrat na původní trasu byl v centru historického města skutečně exkluzivním zážitkem.

Konečně se dostáváme k hodnocení samotné jízdy. Pod kapotou našeho testovacího vozu pracoval benzínový čtyřválec THP o objemu 1,6 litru, jenž generoval výkon 165 koní. O přerozdělování síly motoru na přední kola se starala šestistupňová automatická převodovka. Mnoho lidí by jistě u auta jako je 5008 čekalo pohon všech kol. Ten Peugeot ale vůbec nenabízí. A on k tomu vlastně ani není důvod. Vůz, jako je tento se do terénu během svého života stejně prakticky nepodívá. Zpět ale k jízdě. Ta je jednoduše skvělá. Podvozek vzorně tlumí větší i menší nerovnosti. To vše bez jakéhokoli zbytečného hluku. V zatáčkách sice kdoví jak neexceluje, kdo by to ale čekal? Stále je to velké a praktické MPV, navlečené do SUV šatů. Motor pracuje vzorně bez zbytečného hluku. Poměrně svérázná je převodovka. Sice řadí hladce a bez jakéhokoli zbytečného cukání, problémem ovšem jsou její pomalejší reakce. Po zakončení naší přes dva tisíce dlouhé cesty na palubním počítači svítil údaj spotřeby paliva 7,3 litru benzínu na 100 km. Když vezmeme v úvahu, že ve vozy sedělo pět cestujících, zavazadlový prostor téměř praskal ve švech, a že jízdní styl, který jme během cesty vyznávali rozhodně nedá považovat za kdo ví jak úsporný je to skutečně skvělý výsledek.

  TEST: MINI Cooper F56 – Hatchback trochu jinak

Závěr

Pečlivě jsem přemýšlel, jestli jsem neudělal chybu, když jsem si na cestu na sever Itálie vybral právě nový Peugeot 5008. Rychle jsem ale dospěl k závěru, že bych mohl jen těžko zvolit lépe. 5008 se osvědčil jako velký a praktický rodinný společník, který nabídne požadovanou dávku pohodlí, kvalitní jízdní vlastnosti, vysoký jízdní komfort a originální líbivý design, za poměrně příjemnou cenu.

Reklamy