fbpx

Rolls-Royce Spectre: elektrické kupé na sněhu

Novinky

Written by:

Rolls-Royce se dlouhé roky vyznačoval nabídkou velkoobjemových spalovacích motorů. Vyjímkou nebyla ani dvojice vozů kupé Wraith a kabriolet Dawn. Rolls-Royce Spectre by dle automobilky měl být duchonvím nástupcem Phantomu Coupe, který se přestal vyrábět před dlouhými 8 lety. Teď už máme první údaje o interiéru a dokonce fotky modelu bez maskování!

Spectre je bezesporu nejočekávanějším produktem v novodobé historii značky. Je to proto, že je mnohem víc než jen produkt. Je symbolem naší zářivé, odvážné elektrické budoucnosti.

Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel, Rolls-Royce Motor Cars

Podle Müller-Ötvös nová revoluce v pohonu ,,představuje seismický posun v technologii pohonných jednotek.“

„Naším úkolem je naučit každou součástku a systém myslet, chovat se a komunikovat jako Rolls-Royce, což znamená, že se velká část inženýrství přesouvá z dílen do digitálního prostoru. Zde v Arjeplogu jsme vybudovali významný základ, na kterém vytvoříme skutečný Rolls-Royce. Je to velký krok vpřed pro naši značku, ale také pro elektrifikaci – i když je Spectre v plenkách, mohu potvrdit, že technologie je schopna obsáhnout zážitek Rolls-Royce.“
Mihiar Ayoubi, ředitel inženýrství, Rolls-Royce Motor Cars

Jak šel čas…

Jak velkou váhu klade rolls-royce na nový model, je znát už od minulého roku. V září britská automobilka oznámila, že uvede na trh svůj nejdůležitější produkt od 4. května 1904, kdy se zakladatelé značky Charles Rolls a sir Henry Royce dohodli, že vytvoří „nejlepší automobil na světě“.

Automobilka při uveřejnění nové série fotek přišla také se zajímavým příběhem, který se váže k elektrickému pohonu. Charles Rolls v roce 1900 řídil elektromobil jménem Columbia, vyslovil proroctví: „Elektromobil je dokonale tichý a čistý. Není v něm žádný zápach ani vibrace. Měly by se stát velmi užitečnými, až se podaří zařídit pevné dobíjecí stanice“. Podle Rolls-Royce právě Spectre naplňuje toto proroctví.

Model Spectre smaže dávný slib. Před 11 lety se totiž představil plně elektrický koncept Rolls-Royce Experimental Phantom s názvem 102EX. Po něm následoval koncept 103EX. Na značný zájem klientů značky Rolls-Royce, podle kterých by charakter pohonu britskému výrobci luxusních vozidel slušel. Müller-Ötvös na to reagoval jednoznačným příslibem: Rolls-Royce bude od tohoto desetiletí jezdit na elektřinu.

Testování prvního plně elektrického vozu Rolls-Royce v historii bude nejnáročnějším testovacím programem, jaký kdy Rolls-Royce vymyslel. Bude zahrnovat 2,5 milionu kilometrů, což simuluje v průměru více než 400 let používání vozu Rolls-Royce. Připraven by tedy měl být na vše.

  DS E-Tense Performance je Formule E pro běžný provoz!

Není ti zima, Spectre?

Nový automobil Rolls-Royce začíná svůj život vždy v zimě. Teploty v zařízení Bespoke, které značka využívá a které se nachází ve švédském Arjeplogu. Pouhých 55 km od polárního kruhu se teploty drří na -26 °C a není neobvyklé, že klesnou až na -40 stupňů Celsia.

Začíná se procesy, které jsou běžné v automobilovém průmyslu, jako jsou testy hlučnosti, vibrací a drsnosti. Proměnné, které je ovlivňují, jsou různorodé, od materiálů vybraných pro hlavní hardwarové komponenty až po hustotu dveřních pryží, směsi pro pouzdra, upevňovací materiály a dokonce i vlastnosti spojovacích prostředků. Výkonnost těchto proměnných se může výrazně měnit při vystavení extrémním teplotám – podobně jako účinnost vytápění, ventilace, klimatizace a chladicích systémů motorového vozidla.

Jako pro skutečně luxusní značku je pro Rolls-Royce velmi důležitá další složka zimního testování. Inženýři značky ji definují jako „deeskalační čas“, který umožňuje neuvěřitelnou přesnost a kontrolu při vytváření zážitků Rolls-Royce pomocí systémů řízení podvozku, řízení hnacího ústrojí a ovládání elektroniky Spectre.

Jízdou po površích s nízkou trakcí, jako je sníh a led, a záměrnou destabilizací systému Spectre mohou inženýři vytvořit dynamické okolnosti při nízkých rychlostech, které by za normálních okolností nastaly při vysokých rychlostech. To lze kontrolovat a řídit na místě i ve zpomaleném pohybu, a přitom parametrizovat a dolaďovat výkonnost vozidla za chladného počasí v oblastech, jako je ovladatelnost, řiditelnost, stabilita, předvídatelnost a „odfouknutost“, která definuje zážitek z vozu Rolls-Royce.

Zkrácený čas umožňuje inženýrům vytvořit bezkonkurenční detaily v reakcích automobilu, čímž škola Spectre myslí, chová se a komunikuje jako Rolls-Royce hodný této značky. Po více než půl milionu kilometrů testování bylo nyní dokončeno 25 % tohoto procesu.

Třetí období: Rolls-Royce 3.0

Rolls-Royce 3.0 představuje začátek odvážné elektrické budoucnosti značky. Termín „Rolls-Royce 3.0“ odkazuje na pokrok značky během její renesance, která začala 1. ledna 2003 v Goodwoodu v Západním Sussexu. Prvním goodwoodským Rolls-Roycem byl Phantom, jehož základem byla vlastní architektura Bespoke. Byl to Rolls-Royce 1.0. V návaznosti na to byla navržena nová, vysoce flexibilní celohliníková architektura Spaceframe, kterou bylo možné přizpůsobit pro modely Phantom, Cullinan, Ghost a také unikátní stavby (model Boat Tail). To byl Rolls-Royce 2.0. Rolls-Royce 3.0 představuje integraci plně elektrického hnacího ústrojí a decentralizované inteligence do architektury značky.

Spectre má nejvíce obvodů a každá jeho součástka je inteligentnější než v jakémkoli předchozím Rolls-Roycu. Model obsahuje na 141 200 propojení a má více než 1 000 funkcí s více než 25 000 dílčími funkcemi. Pro srovnání, Phantom má 51 000 vztahů odesílatel-příjemce, 456 funkcí a 647 dílčích funkcí. Kabely nyní mají délku už 7 kilometrů (dříve stačily „pouhé“ dva).

  Nový Hyundai Ioniq 6 šokuje svým designem!

Kromě 25krát většího počtu algoritmů se nové kupé může pochlubit decentralizací intaligentní sítě. Pro každou sadu funkcí lze vytvořit speciální ovládání, které umožňuje nebývalou úroveň detailů a propracovanosti, což umožňuje to, co specialisté na podvozky Rolls-Royce již nyní nazývají „Rolls-Royce ve vysokém rozlišení“.

Tvary dle tradice, přesto inovativní

Při tvorbě designu modelu Spectre pouze s celohliníkovou architekturou Spaceframe značky. Na povedený design má odkazovat interní označení Electric Super Coupé. Designéři značky považují Spectre za duchovního nástupce Phantomu Coupé.

Při navrhování designu modelu Spectre přihlíželi designéři značky k rozměrům a emocionalitě modelu Phantom Coupé a dalších velkých kupé z minulosti značky Rolls-Royce.

O budoucí podobě mohli po konzultaci rozhodnout také vybraní klienti značky. Vedoucí představitelé značky chtěli, aby první plně elektrický Rolls-Royce působil velmi emotivně. Spectre představuje historický okamžik pro značku Rolls-Royce, ale je také historickým milníkem pro elektrifikaci automobilky.

Přizpůsobivá celohliníková architektura umožňuje pojmout design nového kupé zcela nově. Na maskovaném prototypu to bohužel ještě nelze ocenit, přesto je to patrné na velikosti kol modelu Spectre – bude to první kupé vybavené 23palcovými koly od roku 1926. Zní to možná až moc absurdně, ale je to pravda. Mrkněte na Rolls-Royce Springfield Phantom I.

Rolls-Royce Spectre

Obrázek 1 z 15

O možný vzhled modelu se podělil na svém profilu grafik Kelsonik

Na palubě zcela nová koncepce

Zpět k novince. Uprostřed podlahy umístěné baterie umožňují dokonale hladký profil pod podlahou. Stejně tak vzniká nízká poloha sedadel a obklopující zážitek z kabiny.

Hlouběji umístěná přístrojová deska nově cestující zcela obklopí. To je umocněno dramaticky nízkým sklonem čelního skla. To spolu s dalšími inteligentními konstrukčními řešeními, jako například s nově tvarovanou soškou Spirit of Ecstasy, přispívá k tomu, že součinitel odporu vzduchu (cd) je u prvních prototypů pouhých 0,26!

Díky kanálům pro baterii a její přílušenství se dosáhlo už tak dokonalého odhlučnění o hmotnosti 700 kg.

Už za rok u prodejců!

Po dokončení zimní fáze testování bude Spectre pokračovat v celosvětovém testovacím programu. Prototypy Spectre musí ještě ujet téměř dva miliony kilometrů. První dodávky zákazníkům započnou ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023. Kdo se zajde podívat na vlastní oči do Prahy?

Reklamy