Honzu Charouze není třeba dvakrát představovat. Jde o jednoho z nejúspěšnějších českých závodníků posledních let. Vedle účasti v závodech Formule 3 000 nebo vytrvalostní série Le Mans se jako jeden z mála Čechů může pochlubit i zkušeností z prostředí Formule 1.  Mezi lety 2010 a 2011 působil jako testovací jezdec stáje Lotus Renault a dokonce nastoupil do pátečního tréninku v barvách stáje Hispania Racing. V současnosti se Honza věnuje řízení nedávno vzniklé carsharingové společnosti SmileCar. Na svět F1 ale samozřejmě nezanevřel a my jsme se ho neváhali zeptat na jeho názory k letošní divoké sezóně

Co říkáš na povinné zavedení HALO ochrany kokpitu od příští sezóny?
Halo je dobrá věc. Já si myslím, že ta auta by měla být bezpečná. Když do toho auta sedám, nechci počítat s tím, že se můžu zabít. Myslím si, že závody F1 byly kdysi takový divoký západ, kdy člověk nevěděl, jestli z auta po závodě vyleze.  F1 šla od té doby z bezpečností strašně dopředu, ale poslední věc, která zůstala odkrytá a vystavená riziku je právě hlava jezdce. Stačí uvést příklad mladého Surteese, který dostal kolem do hlavy. Myslím si, že je zbytečné, aby závodníci umírali na závodech a pokud tomu taková věc dokáže zabránit, tak i když to není zatím moc hezké, má to svůj smysl. Štít, který zkoušelo Ferrari vypadal povedeněji, ale je to pořád sklo před řidičem a když tam není stěrač, výrazně by to snižovalo viditelnost při dešti. Znám to z uzavřených aut a když jede člověk v dešti nebo za autem, ze kterého unikají nějaké kapaliny je ta viditelnost fakt špatná. V tomhle je halo lepší. Myslím si ale, že to co jsme viděli ještě není finální verze a že přijdou s něčím hezčím. Podle mě skončí vývoj stejně u kompletně uzavřených kokpitů a asi i uzavřených kol. Zatím to možná není moc hezké, ale to samé se říkalo o snížených nosech. Byl to jen první pokus, teď už to vypadá dobře, lidi si na to zvykli a s halo to bude stejné.

V současnosti je nejlákavější závodní sérií pro automobilky Formule E. Co si o závodech elektrických formulí myslíš?
Myslím si, že je to hodně zajímavá série, jsou tam skvělí jezdci a Formule 1 se tady může hodně inspirovat. Závody jsou zajímavé po celou dobu. Vzhledem k tomu, že auta nemají takový přítlak a jezdci můžou jezdit blízko sebe a auta jsou dost vyrovnané, vypadá to skvěle a dá se na ně dívat od začátku do konce.

Nemůže ztratit právě na úkor Formule E a stále atraktivnějších IndyCars na atraktivitě?
Nemyslím si, že by Formule 1 ztrácela kvůli těmhle dvěma sériím. Největší problém F1 je setrvávání u zavedeného formátu závodního víkendu. Dnešní zábava jde jiným směrem. Lidé dávají přednost kratší formě zábavy ve větších intervalech. Kdybych se v tom nepohyboval a nemohl u závodu sledovat dalších deset obrazovek s live timingem a podobně, tak je to v podstatě nezajímavé. Pokud do toho člověk nevidí, neplánuje si v hlavě tu strategii tak je to jen dvě a půl hodiny trvající domácí úkol. Jen málokdy je závod celý zajímavý. V každém závodě jsou minimálně dvě části, kdy je závod v podstatě o ničem a jezdci jen krouží. To je škoda. Například loni se jely dva závody, kdy byly kvůli počasí zrušené páteční tréninky. Jezdci i týmy měli mnohem kratší čas na přípravu. Třetí trénink byl opravdu zajímavý, všichni neustále jezdili a zkoušeli nastavení a kvalifikace byla naprosto nevyzpytatelná. Ještě by bylo zajímavé rozdělit závod na dva. To by mohlo být zajímavější a přinést víc akce. Formule 1 také ztrácí tím, že přenosy nejsou dostupné online, což jiné série nabízejí. Formule 1 se tedy může inspirovat u Formule E, ale F1 bude pořád královna motorsportu.

Čtyři roky trvající trápení McLarenu nyní vyvolává větší a větší otázky. Myslíš si, že McLaren bude i v příštím roce jezdit s motory Honda?
No, situace McLarenu není moc dobrá, ale nemyslím si, že by to bylo jen motorem. Ani to šasi podle mě není nejlepší, ale všechno se svádí na motor, protože je to nejjednodušší. Spekulací je kolem toho hodně, ale nevíme jak to mají rozjednané a kromě nich to neví nikdo. Moudřejší budeme až se smlouva finálně podepíše. Jediné co teď víme je, že Honda není dobrá.

A co Alonso, zůstane podle tvého názoru u Mercedesu?
Těžko říct. Nedávno jsem s ním viděl rozhovor, kde byl dotázaný na nejlepší okamžik letošní sezóny a on odvětil Indy 500. Určitě ho to nebaví. Je to pochopitelné , mě by to taky nebavilo. Když nemáš auto se kterým můžeš pořádně závodit a bojovat o první místa tak je to opruz a když už to má několik let za sebou.

Kimi Räikkönen je hodně diskutovaným jezdcem. V posledních závodech se mu forma vrací, ale stále se mluví o jeho odchodu. Kdo by byl podle tebe jeho dobrá náhrada?
Kimi je dobrý hlavně z marketingového hlediska. Z nějakého důvodu, díky jeho osobnosti, jak na všechno peče ho mají lidi rádi. I když on prakticky vůbec nekomunikuje s médii, je pořád vidět a to je pro značku pod kterou jezdí dobrý. Ty výsledky má jako na houpačce. Myslím si, že už ztratil tu hlavní motivaci a ze závodění se pro něj stal job. Odjezdí si prostě co musí. V poli je určitě víc dravějších jezdců. Dobrá náhrada by byl samozřejmě Hamilton, ale tomu se z Mercedesu jen tak chtít nebude. Ferrari se taky zajímalo o Verstappena, ale to je zase otázka, co má on ve smlouvě a Red Bull by se ho určitě nechtěl vzdát.

Poslední otázka, Mercedes nebo Ferrari? Vettel nebo Hamilton?
Těžko říct. Myslím si, že balíček Mercedesu je silnější. Na začátku roku drželo Ferrari krok, ale řekl bych, že teď začíná pomalu ztrácet. Kdybychom se na to dívali čistě papírově, měl by podle mě Mercedes vyhrát. Nějakým způsobem se ale Ferrari daří s nimi bojovat. Osobně bych přál titul Vettelovi. Už když jsme spolu závodili ve formuli BMW v jednom týmu byl jeho největší sen vyhrát titul mistra světa ve Ferrari. Moc mu to přeju, ale myslím si, že papírově je silnější Mercedes.