fbpx

ROZHOVOR: Jana Míková nejmladší automobilová závodnice

Jana Míková je dobrým příkladem toho, že ani věk není žádnou hranicí na závodní dráze. Rallycross si zkusila ještě jako dítě v 11 letech a zůstala u něj.

RozhovoryZajímavosti

Written by:


Představujeme vám Janu Míkovou, známou pod jménem Jája. Tahle nadaná závodnice rallycrossu sice nemá ještě ani řidičský průkaz, přesto se na dráze neztratí. Jája má dokonce zápis v České knize rekordů, coby nejmladší automobilová závodnice, a to je velký úspěch. Rallycross je docela kontaktní automobilový sport, který nešetří auta, natož jejich řidiče. Před více než měsícem se jel rallycrossový závod v Sedlčanské kotlině, kde jste kromě naší dnešní závodnice mohli vidět Štěpánku Mottlovou, se kterou jsme dělali rozhovor již dříve. Ale vraťme se k dnešnímu rozhovoru, kde se se mnou Jája rozpovídala o své kariéře.

Ahoj, vítám tě! Mohla by ses nám v krátce představit?

Ahoj, jsem z Tachova. Chodím na Střední průmyslovou školu dopravní Plzeň, odloučené pracoviště Křimice, tam dělám obor autotronik, což je vlastně velmi podobný obor jako automechanik, ale pracujeme více s elektronikou, učíme se pracovat s diagnostikou apod. Ráda bych dodělala střední s maturitou a poté se věnovala práci, která bude spojena se závody.

Jana Míková
Kdo tě dostal k závodům?

Od malička se radši věnuji autům než dívčím záležitostem. Můj táta dřív taky jezdil, ale jezdil offroad soutěže. Tam to celé začalo. Jednou mě táta vzal s sebou na závod do Domažlic, což byl zrovna autocross a když jsem viděla, že tam jezdí děti přibližně v mém věku, tak jsem řekla tátovi, že bych si chtěla vyzkoušet řídit auto. Později mi jedno dovezl a od té doby jezdím rallycross.

Tvé první auto byla Škoda Favorit. Přála sis ho nebo to byla nejrychlejší možnost koupě?

Byl to dárek nebo spíš překvapení. Vůbec jsem nepočítala, že můj táta mi přiveze auto. Byla jsem v šoku a naprosto nadšená. Bohužel skončil už dávno ve šrotu a nahradil ho můj stávající modrý Favorit, který byl jako dárek k mé první Felicii.

Škoda Favorit Jana Míková
Zápis v Český knize rekordů je obrovský úspěch. Ty jsi se tam zapsala jako nejmladší automobilová závodnice. Jaký byl tvůj první závod?

V té době jsem se teprve s autem učila porozumět tomu, jak to auto funguje. Samozřejmě mě to bavilo a svůj první závod jsem si přesto užila.

  4 nejlepší japonské závoďáky všech dob
Škoda Favorit Jana Míková
Všiml jsem si na tvém autě závodního čísla 612. Má pro tebe nějaký hlubší význam?

Vzhledem k tomu, když jsem začínala jezdit bylo mé oblíbené číslo 12, tak se toto číslo stalo i mým závodním číslem. To bylo však ještě v mých začátcích. Po přestupu na Rallycross Cup mi řekli, že musím mít jiné číslo. Na začátek jsme připsali šestku a zůstalo to doteď.

Škoda Favorit Jana Míková
Bála jsi se někdy při závodu? Stala se ti nějaká vážnější nehoda?

Obavy mám. Jedná se o závody, kde startuje víc aut nebo jsou silnější. Ale hned, jak se odstartuje závod, myslím pouze na samotnou jízdu. Za volantem si říkám, že to hlavně musím zvládnout, že to musíme dotáhnout do cíle. Měla jsem víc nehod – v Sedlčanech to byl náraz do svodidel hned po startu, pak čelně do auta, ale závod jsem dojela. Menší strkanice moc nepočítám.

Jaké jsou tvé úspěchy za volantem?

Cen jsem si postupem času ze závodů odnesla kolem 60. Každý svůj závod si užívám naplno. Pokud není ten den zrovna nejlepší, pak se snažím si nějak zlepšit náladu.

Jana Míková
Teď něco málo k tvé Jája Cross garáži. Kolik nyní máš aut a chystáš se je v budoucnu obměnit? Pojmenováváš si svá auta?

Teď mám Fabii, Favorita a dvě Felicie. Druhou Felicii mám teprve krátce. Na jednom závodu k nám přišel známý, že jeho kamarád prodává Felicii. Původně se s ní jezdily závody do vrchu. Do budoucna neplánuju jejich prodej, protože mi už přirostly k srdci.

Škoda Felicia Jana Míková

První jméno a vlastně proces pojmenovávání aut vznikl náhodou. Po dokončení renovace první Felicie jsem si na auto napsala bílým fixem Feliška. Od té doby dostala auta svá jména. Z Favorita se stal rázem Favoušek, Fabie dostala jméno Vločka a z nové Felicie se stala Milka. Toto jméno vzniklo v Domažlicích. Moje kamarádka, která tam byla s námi a fotila, řekla, že to auto má barvu jako obal čokolády Milka. To se mi natolik zalíbilo, že jsme u tohoto jména zůstali.

  Jaguar obnovil výrobu legendárního závodního vozu D-Type
Coronavirus zasáhl do života všem. Jak tě to ovlivnilo?

Těšila jsem se na závody, ale dost mi to pomohlo v přípravě. Měli jsme na auta hodně času, takže nyní by měla fungovat na 100 %. Letos už žádný závod nepojedu.

Kdo se stará o tvá auta?

Hodně mi pomáhá právě táta a teď při začátku školy na to bohužel ani nemám čas. Ale když je to v mých možnostech, tak se snažím si auto opravit sama a naučit se to, když to zvládnu.

Na kolik tě zhruba vyjde jedna sezóna?

Záleží, jak moc opravujeme auta. Jen třeba do auta dáme okolo 50000 i víc, takže je to docela drahá záležitost.

S kým jezdíš na rallycross? A jak vypadá vaše zásoba dílů na závody?

Jezdím spíš s tátou, ale rodina se občas taky přijede podívat. Co se týče dílů, tak bereme s sebou pneumatiky, a hlavně důležité díly jako tlumiče, ramena. Dveře aj. vyrovnáváme kladivem.

Co tvá budoucnost v závodech?

Jednou jsem měla možnost jet amatérské rallye a moc mě to nezaujalo. Ráda bych tak zůstala v rallycrossu. Plánujeme po zprovoznění Milky se vydat na mistroství republiky do zahraničí.

Škoda Felicia Jájacrossteam

Nezbývá než poděkovat za rozhovor a popřát spoustu úspěchů nejen za volantem jednoho z tvých vozů!

Věřím, že tuto holku jen tak rallycross neomrzí. Jestli byste chtěli sledovat její postup, můžete kouknout facebookové stránky nebo instagramový účet Jájacrossteamtachov.

Reklamy