fbpx

Rozhovor: Jirka Štěrba „Začínal jsem proti rodině.“

RozhovoryTOP

Written by:


Dnes bych vám chtěl představit mladého rallycrossového závodníka, Jirku Štěrbu. Minulou sezónu Jirka Štěrba nechal ostatní soupeře v prachu, když si dojel pro titul Vicemistra mistrovství rallycrossu v ČR, a to teprve s třemi lety zkušeností za volantem svého Volkswagenu Polo. Jirka aktuálně finišuje s přípravami a chystá se na sezónu 2021. Není prvním „rallycrossařem“, kterého jsme na našem webu vyzpovídali. Ale nyní k samotnému rozhovoru.

Jsi už naším třetím hostem, který se věnuje tomuto odvětví, tak by mě zajímalo, jak jsi se dostal k rallycrossu?

Byl to můj velký sen se dostat do závodního auta. Bylo mi celkem jedno, jaké to bude auto a jaká to bude kategorie, ale ten pocit být závodník jsem si hrozně přál. Dřív jsem jezdil s mým taťkou a švagrem jako technická podpora na závody do Sedlčan nebo do Sosnové. Když jsem přišel domů, říkal jsem jim, že by mě to bavilo a že bych to chtěl vyzkoušet. V tu chvíli se zrodila ta myšlenka: Brácha mého švagra uvažoval nad koupí nového Volkswagenu Polo kategorie N1600 a já že tedy budu jezdit v tom Polu po něm. To se dalo do kupy, zrepasovalo se. Na začátku sezóny 2017 jsem do toho skočil, bez žádných řidičských zkušeností, bez jediného tréningu. Můj první závod se odjel na Slovakia ringu.

Nabudil tě tvůj první závod?

Byl jsem naprosto nadšený. Jel jsem tam vyklepaný, všech jsem se ještě ptal, jak to probíhá, jaké to je a odjely se první tři “rundy“ a startoval jsem do semifinále z 6. místa. V tu chvíli to byl pro mě hrozný úspěch, ale pak si řeknu, že jsem dojel 12. Samozřejmě jsem byl zklamaný, ale zároveň nadšený, protože to byl můj první závod. Šlo to zajet lépe, to je jasné, ale na to, že to byl můj první závod… Odnesl jsem si z toho smíšené pocity a touhu posouvat se dál, na vyšší pozice.

Říká se darovanému koni na zuby nekoukej, přesto mě napadá otázka směrem k tvému Polu. Jak jsi s ním spokojený a zalíbilo se ti?

Jsem rád, že jsem ho dostal. Je to totiž nejuniverzálnější autem do této kategorie. Polo je nejlehčí, což se ukazuje v porovnání s “Cédvojkama“ nebo Fabií, a nejdelší, takže i stabilnější, než jak jezdil Libor Teješ s Lupem. Snad jediná věc, kterou bych si přál, jsou lepší tlumiče, ale to si zas nedovolím kvůli finanční stránce.

  Elektromobily (ne)představené v Ženevě 2020
Měl jsi někdy opravdu emotivní moment ze závodu, který se ti vryl do paměti?

Největší byl při konci sezóny roku 2018, kdy to byl poslední závod a v Sosnové jsem vyhrál první pohár. Byl to krásný pocit, že jsem konečně po dvou letech vyhrál pohár. Žádné bouračky za sebou nemám (“klepání na dřevo“).

Jirka Štěrba v akci ze Sedlčanského finále 2019

Jak jsi na tom s podporou v rodině nebo na sociálních sítích od fanoušků?

Než mi bylo 18, musel se mnou táta jezdit každý závod. Bylo to docela fajn, že se mnou byl. Mělo to však nevýhodu v podobě neúspěchu. Nechtěl jsem ho zklamat a když mi něco nevyšlo tak mi to hned vyčítal, ale zároveň jsem opravdu rád za jeho zpětnou vazbu a bez něj bych nemohl jezdit. Podporuje mě celá rodina máma, táta a taky hodně přítelkyně. Ze strany fanoušků se ke mně dostávají kladné zprávy, které mě ženou kupředu. Jsem moc rád, že jsou okolo mě obě tyto skupiny lidí.

Peníze jsou vždy ožehavé téma. Kdo tě sponzoruje?

Musím říct, že od začátku mi to sponzorují rodiče. Poslední dva roky se snažím jim dost pomáhat. V této době je navíc docela složité najít sponzora. Mluvím třeba o 80 % firem, které ani neodepíší. Hledání sponzora, který by mi zaplatil sezónu, je skoro nadlidský úkol. Teď jsem si našel jednu stavební firmu Hobst, která mi zaplatí pár závodů za sezónu. Za to jsem nesmírně rád už jen kvůli sobě a rodině, že takto mi pomůžou a podpoří. Přeci jen je to jejich dobrovolná věc, dát někomu peníze na závody. Chtěl bych jim samozřejmě i zde poděkovat dalším sponzorům DailyDriver, Víno prosím,  Wrapdesigne s.r.o., Promist.

Příprava na novou sezónu je asi jiná než v minulých letech. Co se pro tebe změnilo?

Příprava pro letošní sezónu je dost omezená, protože dřív jsem chodil na motokáry nebo občas jsme zajeli už brzo z jara na testy na tratě před sezónou, ale to teď neexistuje. Chození do posilovny ani možnost si zaplavat neexistuje, proto se alespoň snažím běhat a posilovat doma. Našel jsem si britskou komunitu kluků, kteří pořádají online závody a účastním se pár šampionátů. Zrovna nedávno jsme odjeli online rallycross, což bylo hezký zpříjemnění této situace.

  ROZHOVOR: Jana Míková nejmladší automobilová závodnice
Minulou sezonu jsi dokončil na skvělé pozici vicemistra mistrovství rallycrossu v ČR. Kde se vidíš letos?

To je těžká otázka. Hlavně se vidím na závodech. To je nyní nejdůležitější, jinak samozřejmě budu bojovat o co nejvyšší pozice. Letos bych chtěl konečně urvat titul, tak doufejme, že se odjedou nějaké závody a že se to vyhlásí bez nějaké korekce, zkrátka jak se to má vyhlásit.

Pojďme trochu na chvíli odbočit ze světa motorsportu a pověz nám, jestli se promítají tvé odjeté kilometry po tratích do běžného provozu? Do jaké skupiny řidičů se řadíš?

Určitě. Zaprvé rallycross mi dal pohotovější reakce, zadruhé předvídavost a také vím, jak auto reaguje na různém povrchu za sucha a za mokra. Jezdím každý den a řídím podle nálady. V téhle době jezdím pomaleji, spíš si to užívám. Jsou tu chvíle, kdy spěchám nebo se rád svezu rychle. Normálně ale jezdím opatrně jednak kvůli sobě, ale také kvůli ostatním. Na ulicích jezdí hodně nezkušených řidičů, tak musím být k nim ohleduplný. Jezdím v Passatu kombi s dvoulitrem pod kapotou, takže i s autem jsem naprosto spokojen.

Jak se koukáš na elektrickou budoucnost rallycrossu? Jedná se už známou věc, která přijde už docela zakrátko.

Já se musím přiznat. V práci jsem jezdil s elektromobily, a to jak Volkswagenem e-Up!, tak Škodou Citigoe iV a pak ještě Renaultem Zoe. Mně se ty auta hrozně líbí. Sice si to nechci pořádně přiznat, ale je to levný na provoz, jede to pěkně. Ale: jsem toho názoru, že do závodů by se to nemělo míchat. Na závody přeci jen jedeš hlavně kvůli té vůni benzínu, spálených pneumatik a zvuku. Doba to bohužel vyžaduje, ale radši bych se přimlouval za benzín.

Rozloučím se takovou vizionářskou otázkou. Kde se vidíš za 5 let?

Za pět let, kdyby to vše vyšlo, bych se chtěl dostat do kategorie Super1600. To je ale už o takových financích, že to si nikdo nedokáže představit. To bych bral za takový vysněný cíl za pět let… Uvidíme, třeba se blýskne na lepší časy!

Ještě jednou bych chtěl poděkovat Jirkovi za odpovědi a popřát mu, ať se mu splní ten letošní sen o pozici mistra ČR. Své pokroky dává Jirka Štěrba na Instagram, tam ho můžeš nadále sledovat.

Reklamy