fbpx

ROZHOVOR: Štěpánka Mottlová o závodech a předsudcích

Rozhovor s mladou závodnicí Štěpánkou Mottlovou. Motokáry, Rallycross a předsudky o ženách. To jsou hlavní témata rozhovoru.

RozhovoryZajímavosti

Written by:


Štěpánka Mottlová se v motorsportu angažuje sice jen krátce, ale je o ní pořádně slyšet! Tahle mladá závodnice ohromila svět motokár a nyní má velké plány se svým vstupem do rallycrossu. Pokud jste se s ní nesetkali na závodní trati, určitě ji znáte ze světa sociálních sítích, kde ji potkáte pod hashtagem #nezastavitelna nebo #holkazavolantem. Proč #nezastavitelná? Taková Štěpánka prostě je, s překážkami, které se jí staví do cesty si nedělá hlavu a jednoduše jde dál. O druhém použitém hashtagu vám už tahle mladá energetická a sympatická závodnice poví sama v našem rozhovoru:

Ahoj Štěpánko, můžeš naším čtenářům představit v pár slovech kdo jsi a co děláš? 😊
Ahoj, jsem paní učitelka ve školce, studuji moderní zpěv na hudební konzervatoři a závodím. Do nedávna na motokárách a teď se přesouvám do auta na rallycross s VW Polo GTI.

Jak jsi se k závodění dostala?
K závodění jsem se dostala přes tátu, který závodí téměř celý život. Já jsem s ním jezdila po závodech a postupně si je zamilovala. V patnácti letech jsem si koupila svou první motokáru a jezdila trénovat tak jednou za 3 měsíce. Na všechno jsem si musela ušetřit, a to v 15 není úplně sranda. Do závodů jsem naskočila asi před rokem a půl, kdy jsem se konečně mohla osamostatnit a zaplatit si vše co bylo potřeba. Takže jsem na nic nečekala a naskočila hned do jedné z nejsilnějších motokárových kategorií Rok GP.

Vypadá to, že jsi musela překonat spousta překážek..
Můj táta byl vždycky proti holkám na závodech. A když ti někdo říká, že na něco nemáš, tak o to víc chceš ukázat, že máš. Jenže já to prostředí milovala, a život bez závodu si nedokázala představit. Už od mala, když mě poprvé posadily za volant, který byl pomalu větší než já jsem věděla, že to je ono.

Přesunout se od motokár k rallycrossu je velký krok. Co tě k takové změně přimělo?
Po závodění v rallycrossu jsem vždycky toužila. Motokáry jsou hodně čistý sport. Rallycross je více o kontaktu. To mě láká. V motokárách jsem navíc nedávno zažila dvě ošklivé rány. Což byl pro mě takový poslední impulz, že teď je ten čas přesunout se do auta.

  ROZHOVOR: S Honzou Charouzem o současnosti a budoucnosti F1

Aktuálně tedy vstupuješ do rallycrossu, máš v plánu se následně dál posouvat?
V rámci rallycrossu bych chtěla postupovat kategoriemi, uvidíme, jak to půjde. Nechávám to hodně otevřené . Auta, se kterými teď závodím jsou více méně sériová. Já jsem z motokáry zvyklá, na funkční podvozek a výkonné brzdy. Takže z toho mám respekt. Ale Polo mi dovolí všechny situace řešit v malých rychlostech, takže se s tím nějak poperu. Bude to obrovská škola.

Nedávno jsi na svých sociálních sítích oznámila spolupráci se závodním týmem GT Sport Technology. Povíš nám něco i o tom?
Ta spolupráce prozatím není nijak definovaná. Kluci z GT Sport Technology mi chtějí pomoct a posunout mě dál. Já mám ve velkém autě naježděno strašně málo a každé kolo je pro mě cenná zkušenost. Kluci mi dávají možnost a šanci se posunout dál a já jim jsem za to moc vděčná.

Aktuálně jsi nejvíce spojená s projektem #HOLKAZAVOLANTEM. Proč vznikl a co je jeho hlavní myšlenka?
I v dnešní době koluje spousta zaběhlých hlášek a vtípků o ženách za volantem. Mimochodem můj oblíbeny je: Žena za volantem je jako hvězda na nebi. Ty jí vidíš, ale ona tebe ne. 😀 Podle mě to teda platí i na spoustu pánů, ale bohužel je to tady zaběhnuté tak, že z ženských se utahuje líp. S tím jsem se rozhodla bojovat. Můj projekt má za cíl podpořit nejen holky v závodních autech ale i jakoukoli, ženu, která ráda řídí. Chci pracovat se začínajícími řidičkami, ale i maminkami, které řeší například jakou autosedačku pořídí svému dítěti.

Jaké jsou cíle projektu #HOLKAZAVOLANTEM?
Mým cílem je vytvořit komunitu, která bude řidičky podporovat. Pro širokou veřejnost bych ráda pořádala různé meetingy s lidmi, co kolem aut pracují. Mám už nasmlouvaných spoustu spoluprací. Holky, které se stanou členkami našeho ,,Klubu” budou mít možnost trénovat na simulátoru nebo docházet jednou měsíčně na společný kondiční trénink, zaměřený právě na motorsport. Je toho hodně.

Když tě tak poslouchám, určitě se nenudíš. Musí to být náročné skloubit studium, práci, závodění a práci na vlastním projektu.
Je to hodně náročný. Poslední měsíce spím maximálně 4 hodiny denně. Vzhledem k tomu, ze jsem každý den ve školce, pak letím do školy a večer mám přípravu, tak projekt tvořím po večerech a po nocích. Občas trošku kňučím, ze toho mám moc, ale okolí mi vždycky vesele připomene, že jsem přece #NEZASTAVITELNA, tak ať nekňučím. A mají pravdu. Kdo jiný by to měl zvládnout když ne #NEZASTAVITELNA ?

  Rozhovor s Míšou Sacherovou: "Mám na kontě i 200 pneu za rok"

Co obnáší tvoje příprava?
Tréninky mám 5 dní v týdnu a 2x v týdnu dvoufázově. V pondělí mám silový trénink ve fitku. Úterý chodím ráno běhat a večer na skupinové cvičení U.B.F-ultimate buffi fitness. Středy mám kondiční tréninky, s Martinem Tomanem, který na mě dává pozor a drží nade mnou pevnou ruku, protože když si tréninky vedu sama, jsem na sebe zbytečně zlá a pak to má úplně opačný efekt, než bychom chtěli. Čtvrtek chodím boxovat na Kladno do Mystrery Gym, a pod křídla si mě vzal trenér Jakub Ibl. Pátek mám regeneraci, chodím do sauny a na fyzioterapii. Sobota, dvoufazový trénink bazén + silový trénink. A neděle odpočinek. Spousta trenérů a lidi co cvičí řekne, ze je to stejně moc. Jenže pro mě je to relax a droga.

Myslíš si, že i v dnešní době, jsou rozdíly ve vnímání schopností mužů a žen tak markantní i jinde než za volantem?
Já si myslím, že je to skoro všude. Dělit sport na holčičí a klučičí je stupidita. Ať každý děla to, co ho baví. Ať kluk dělá balet a gymnastiku. Ať holka dělá MMA a závodí. A myslím, že se to netýká jen sportu. Nevím proč je na cokoli, co je jen trošku jiný, nahlíženo s předsudky. To je na dlouhý povídání. Ať lidi dělají co je baví, žijí s tím, koho mají rádi, vypadají tak, jak se líbí sami sobě a nenechají se zvyklat nějakým zaběhlým standardem.

Co bys vzkázala holkám za volantem?
Buďte na sebe opatrné, dělejte co vás baví, a já se budu těšit, až se potkáme na startovní čáře!

Podpořte Štěpánku a projekt #HOLKAZAVOLANTEM.

Pokud chcete Štěpánce pomoci v její kariéře a budování projektu #HOLKAZAVOLANTEM, podpořtejejí projekt na webu Startovač.

Čti také:

Formule E 2019/2020
Reklamy