fbpx

Spletitá cesta k Audi Q4. Znáte celý příběh?

HistorieZajímavosti

Written by:


Zatím nejmenší zástupce čistě elektrických modelů ingolstadtské automobilky Audi Q4 e-tron přichází (konečně) na scénu! Elektrický pohon bude v budoucnu značky jedinou volbou, kvůli nové emisní normě.

Jak to bylo s označením Q4?

Už je tomu 10 let!

Je to až zarážející, jak dlouho víme, že tento model dorazí. Před 10 lety, v roce 2011, se začalo po příchodu modelů Audi Q3, Q5 a Q7 spekulovat o velké rodině SUV, která bude mít za úkol pokrýt všechny kategorie a konkurovat tehdy dobře rozjetému BMW. Tehdy vedení Audi vyloučilo, že by se věnovali rozšiřování nabídky SUV pod tehdy nejnovější přírůstek Q3. Magazín Motortrend o rok později přišel se zprávou, že očekávat máme hned 4 nové modely rodiny Q. Dle tehdejších zpráv se už v roce 2016 mělo Audi Q2 ukázat, které mělo vycházet z třídveřového konceptu Audi Crosslane Coupe Concept! Tehdy nad očekávání úspěšné BMW X6 si mělo vzít na mušku stejně koncipované Audi Q6. Už v roce 2013 by přišlo na trh o 5 let později. Na přetřes přišlo také největší SUV z Ingolstadtu Audi Q8. Ale zpět k Audi Q4.

Audi TT Offroad Concept – když by SUV bylo sportovnější

Původně se v roce 2014 na autosalonu v Pekingu měl koncept představit jako Audi Q4 Concept. Mnohé fanoušky překvapilo označení modelu TT. Svou velikostí něco okolo 4,3 metru bylo menší než Q3, a tak bylo otázkou, zda se TT Offroad concept změní v jednoho z členů rodiny Q nebo bude druhým modelem k malému kupé TT. Pod kapotou měl 2,0 TFSI o celkovém výkonu 408 koní a 650 Nm. Koncept z roku 2014 byl hybrid, který nabízel dojezd čistě na elektřinu do 50 km, spotřebu na sto kilometrů pod dva litry benzínu a celkový dojezd až 880 km! Rok po představení tohoto konceptu dostalo TT Offroad zelenou, ovšem kvůli tehdejšímu sporu o označení byl potvrzený název TT Q. Proč nakonec z modelu sešlo? V animaci si můžete prohlédnout sportovní SUV, včetně jeho techniky

  Novinka Opel Mokka ve znamení ekologie

Audi TT offroad concept

Obrázek 1 z 15

Spor s Italy

Systém pohonu všech kol Q4 od Alfy Romeo je připojitelný a za normálních okolností v běžných podmínkách přilnavosti pracuje v režimu pohonu zadních kol (RWD), což znamená, že 100 % točivého momentu posílá na zadní kola. Při klesající přilnavosti těchto kol však systém okamžitě posílá až 50 % točivého momentu motoru na přední nápravu, přičemž rozdělování točivého momentu je nepřetržitě upravováno s vysokou přesností na základě aktuálních podmínek přilnavosti a jízdních zásahů řidiče. Aktivní rozdělovací převodovka (ATC) dokáže upravit a změnit velikost točivého momentu posílaného na přední nápravu v extrémně krátké reakční době.

Stejný problém s licencí označení bylo u menšího modelu Q2. Takto je totiž označený samosvorný diferenciál pro Alfu Romeo 147. První Alfou s pohonem všech kol byla Alfa Romeo 155 Quadrifoglio 4, která v té době slavila 20 let. Problémy nastaly při plánovaném rozšíření portfolia Audi o crossovery Q2 a Q4. Právě kvůli těmto označením vznikl spor dvou velkých koncernů -– Fiatu a Volkswagenu – který je podle magazínu Car, jenž se informací přišel, poměrně závažný. Vedení Alfy Romeo se jich tenkrát vzdát nechtělo. Vypadalo to na velký problém, protože Audi mělo menší crossover Q2 představit již za dva roky.

V lednu 2016 získalo Audi povolení od Alfy použít jejich označení. Za označení Q2 a Q4 nabídlo Audi na oplátku práva na dvě svá jména modelů.

Sudá čísla nebudou znamenat SUV-kupé

Při představení modelu Q2 bylo jasné, že modely se sudým číslem nepřijdou s výrazně zkosenou zadní částí. U menšího modelu je důvodem také málo místa na případné designové kudrlinky, které by znamenaly výrazně méně prostoru nad hlavou na zadních sedadlech. Mezera mezi modely Q3 a Q5 je malá, tudíž nebylo ji třeba zaplňovat, a po příchodu sportovně střiženého Q3 Sportback ani tvar SUV-kupé.

Koncepty se ukázaly už před 2 lety

Určitě si vzpomínáte na nedávno představené koncepty Audi Q4 e-tron Concept a jeho sportovněji střiženou verzi Audi Q4 e-tron Sportback. Z technického hlediska jsou to identická dvojčata. Koncept Audi Q4 e-tron se ukázal návštěvníkům ženevského autosalonu 2019, tedy rok před coronavirem. Model Q4 Sportback e-tron cílí podobně jako Q3 Sportback, Q5 Sportback a e-tron Sportback na zákazníky, jimž se jedná převážně o styl než o praktičnost vozu.

  Markus Duesmann o Audi: Konec spalovacích motorů?

Audi Q4 e-tron concept

Obrázek 1 z 14

Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron

Letos dorazily oba modely (kompaktní SUV a SUV-kupé) sdílející platformu MEB, na které vyjíždí například Volkswagen ID.4 nebo Škoda Enyaq iV.

Audi Q4 50 e-tron quattro

Obrázek 1 z 16

Ožehavé téma pro elektromobily je bez delšího rozmýšlení dojezd. Audi Q4 e-tron ve verzi 40 nabídne velmi slušný akční rádius 520 kilometrů! A ruku na srdce, přestože elektromobil pravděpodobně nikdy nenahradí vozy se spalovacím motorem a ani nebude úplně “eko”, jak mnozí zatvrzele chtějí, bude ingolstadtské SUV ideálním společníkem do města i mimo něj. Délka 4590 mm, šířka 1865 mm a výška 1613 mm odpovídá kategorii kompaktních SUV, ovšem hodnota rozvoru 2760 mm zajistí prostor pro cestující podobný jako v modelu Q7! Ideálního společníka na cesty z metropole, kromě zmíněného dojezdu a dostatku místa v interiéru ve všech směrech dělá také dostatečně velký zavazadelník. V základním uspořádání naskládáte do kufru 520 a po sklopení až 1490 litrů bagáže. Přes hrboly se dostanete plavně i díky 19- nebo až 20palcovým hliníkovým kolům.

Pocity z interiéru novinky mám stejné jako z jakékoliv novinky z Ingolstadtu. Uhlazený design palubní desky, která dává prostor displeji o úhlopříčce 10,1″ a za příplatek až 11,6″. Skrze něj si budete moct volit mezi třemi jízdními režimy Classic, Sport a E-tron, přičemž ten posledně jmenovaný půjde na ruku spořivým zákazníkům.

O loudu se ale nebude jednat! Specifikace 50 e-tron quattro nabídne celkový výkon 220 kW a 460 Nm. Maximální rychlost v zájmu baterií byla omezena na 180 km/h. Akcelerace 0-100 km/h trvá pouze 6,2 sekundy.

Výroba modelů bude probíhat v uhlíkově neutrální továrně ve Zwickau. K zákazníkům se první kusy mají dostat už v létě letošního roku.

Reklamy