fbpx

Jak správně skladovat pneumatiky?

Pro řidiče

Written by:


Většina českých řidičů používá sezónní pneumatiky. V létě letní, v zimě zimní. A to je dobře. Bezpečnost je na prvním místě. Pro většinu řidičů to znamená, zajistit skladování té sady pneumatik, kterou právě nepoužívá. Jak pneumatiky skladovat správně?

Rady týkající se správného skladování pneumatik dávají snad všichni výrobci pneumatik. Ve zkratce: po přezutí pořádně očistit a vysušit, pneumatiky s ráfkem buď zavěsit do prostoru, postavit do speciálního regálu na skladování pneumatik nebo položit na ráfky na sebe. Pneumatiky bez disků postavit a pravidelně otáčet. A to vše na tmavém místě, kde se teplota bude pohybovat mezi 10 – 15°C. Určitě není ideální skladování na volném prostranství (třeba dvoře), ani na půdě nebo v domácí dílně (kde bývají během léta dost vysoké teploty). Někoho možná napadne sklep – kde až na možnou vyšší vlhkost – mohou být na první pohled ideální podmínky.

Mohou, ale… Tím ale, na které bychom měli všichni brát ohled, je opět bezpečnost. Tentokrát ale bezpečnost skladování nepotřebných pneumatik a jejich zabezpečení proti možnému vzniku požáru.

  Sedm mýtů o vozech na stlačený zemní plyn

Pneumatiky jsou velmi obtížně uhasitelný materiál. Nebezpečí pneumatik – pokud při skladování v uzavřených prostorách dojde k jejich vznícení, je dvojí. Jednak se při jejich hoření uvolňuje velké množství tepla a to může vést k porušení statiky objektu nebo dokonce i k jeho zhroucení. Kromě toho dochází při hoření k velkému vzniku zplodin (kouře obsahujícího celou řadu toxických látek), které ve sklepech obytných domů stěžují jak zásah hasičů, tak i evakuaci obyvatel.

Není divu, že skladování pneumatik ve společných prostorách obytných domů bývá často omezeno nebo dokonce úplně zakázáno. Závisí to na konkrétním bytovém domě a zakotvení tohoto bezpečnostního opatření v Domovním řádu.

Víte, jak je skladování pneumatik upraveno právě ve vašem domě? Zkuste si tipnout, kolik pneumatik je právě teď skladováno ve sklepních kójích vašeho bytového domu? Takový „klasický“ český panelák má šest bytů – tedy minimálně šest sklepních kójí s uskladněnou sadou pneumatik. Trochu matematiky: 6×4 nepotřebné pneumatiky = 24 kusů, aktuálně letních plášťů. Průměrně letní pneumatika váží kolem 9 kilogramů (ale velký offroad plášť klidně i 12). Sečteno a podtrženo od 216 do 288 kilogramů vysoce hořlavého materiálu! V podzemních prostorách sklepů, které se špatně větrají. A hlavně, nad kterými žijí ve svých bytech lidé.

  Jak připravit auto na zimu

Bezpečnost je dalším argumentem pro to, abychom skladování pneumatik nechali na odborných servisech. Ty mají nejen uzpůsobené prostory, ve kterých zůstanou zachovány unikátní vlastnosti pneumatiky. Dobré servisy – včetně servisní sítě BestDrive – mají „dvojí” zabezpečení proti požáru. Jak aktivní (bezpečnostní preventivní protipožární opatření), tak i pasívní (pojištění skladovaných pneumatik zákazníků i pro případ ohně).

Komfort. To je pro mnoho zákazníků, kteří skladují nepotřebné pneumatiky v servisech, snad i důležitější argument než nebezpečí ohně. Skladováním sezónních pneumatik v prostorách servisů nejen ušetří drahocenné místo v malých sklepních kójích, ale hlavně nemusí s pneumatikami vůbec manipulovat, převážet je v autě a odnášet do sklepů. Při přezouvání se pouze ve svém servise objednají – a mechanici připraví pneumatiku na přezouvání tak, aby zákazník následně v servisu strávil minimum času.

Reklamy