fbpx

TEST: Nissan Townstar 1.3 DIG-T – japonské Kangoo

TestyTOP

Written by:

Renault Kangoo byl jedním z prvních užitkáčů pro malé podnikatele a praktickým MPV s velkým vnitřním prostorem na celkem malém půdorysu. Ve své aktuální třetí generaci posloužil jako základ pro alianční Nissan a Mercedes-Benz. Já jsem dostal jako jeden z prvních příležitost posadit za volant japonského MPV s názvem Townstar Combi. Zazářil nejen ve městě, ale také na předměstí a v zápřahu ve firmě!

Kde se vzal, tu se vzal

Zatímco Renault v užitkových vozech vyčaroval model Express coby lacinějšího zástupce Kangoo, Nissan si vybral toho lepšího dárce orgánů. Ani Nissan Townstar nemusíte nutně mít v osobní verzi, ale také v té užitkové. Obě verze ale čerpají orgány právě z propracovanějšího nového Kangoo. Použité lepší materiály, zapracování nové karosérie a pohonného ústrojí znamenaly také posun k jeho ještě luxusnější verzi v podání Mercedes-Benz Citan, resp. T-Class.

V rodině Nissanů je zcela novým základním modelem a třetím modelem užitkových vozů. Nahrazuje celkem zvláštním způsobem NV200 a zastupuje také větší NV300, co by přeznačkovaný Trafic, který se nabízí na jiných trzích. Nissan se s Townstarem nově dostává do celkem nabité kategorie MPV. Přímých konkurentů má však jen poskrovnu. Nebýt vlastních sourozenců, je tu ještě pětice skupiny Stellantis + Toyota. Jediná Toyota však nezanevřela, na rozdíl od svých sourozenců, na spalovací motory a lze ji tedy brát za přímého konkurenta.

Rovnou se mrkneme pod sukni!

Pod kapotou najdeme známý zážehový čtyřválec o objemu 1,3 DIG-T 130 (u Renaultu TCE). A pouze ten jeden lze do Townstaru nakonfigurovat! Než zabouchnete pomyslné dveře před japonským Kangoo, nezapomínejte na jeho vlastnosti. Mě si získal už po prvních desítkách kilometrů. Ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou jsem neměl nejmenší potíže se sladit s nastavením motoru. V rozmezí otáček 1500-2000 je motor tichý, dokáže reagovat na (na můj vkus poněkud měkký) plyn velmi dobře. Turbo nastupuje téměř hned a zátah je tak příjemně hutný. Až si osaháte jemnější dávkování plynu, dokážete jezdit pod 8 litrů/100 km ve městě a okolo nějakých 7,2 litru/100 km mimo něj. Od normované spotřeby 6,6-7,7 litru na sto tedy nejsem výrazně vzdálený.

Stejný motor můžete znát ještě z Mercedesů a nebo crossoveru Qashqai, který ale máte možnost vyměnit za silnější verzi s 158 koňmi a 260 Nm. I bez těch 28 koní navíc však Townstar není žádný louda. Na stovku se dostane za 11,8 sekundy a uhání až 183 km/h.

Vylepšený Nissan e-NV200 přijíždí s větší baterií a delším dojezdem

Kolíbání vysoké karosérie je potlačeno tak akorát. Jízdní komfort byl na vynikající úrovni i díky broušeným 16“ diskům z lehké slitiny. Nerovnosti sice ucítíte, ale na danou kategorii je přejede s grácií. Jestli vůz naložíte, stále se chová předvídatelně. Řízení je přímé, kvalty se řadí lehce. Jako rodinný parťák nebo jako pracant bude dělat vynikající vizitku.

Dělník v obleku

Jestli se něco nemůže Nissanu upřít, tak je to hezký design. Není to nic pro pařížská módní mola, ale střízlivý design, kombinující základ z Kangoo a aktuální stylistické prvky nových nissanů. Vzadu jsem si všiml snad jen jediného rozdílu. Nepočítám-li logo automobilky, jsou jím zadní světla s nepatrně pozměněnou grafikou. Logo je ještě plastické, ale v novém designu. Rádoby robustně vypadají lišty na předním a zadním nárazníku v matném šedivém odstínu (dostanete k jakékoliv kombinované barvě). V terénu toho moc nezachrání, ale drobné oděrky lépe schová.

  TEST: Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i - Terénu se nebojí!

Uvnitř je to Renault. Třeba taková hlavice řadící páky je stejná jako ta, kterou mají dělníci v novém Renaultu Trafic. Volant, který padne dobře do ruky, lze nastavovat až ve 4 směrech. Za ním jsou budíky, díky bohu analogové, s informačním displejem mezi nimi. Mezi analogovými ukazateli v kapličce přístrojů si lze zobrazit hned několik informací z aktuálního stavu vozidla: dojezd, aktuální rychlost, název přehrávané skladby, servisní interval, tlak v pneumatikách, klasická směs základních informací, vertikální graf zobrazující v procentech využití kW a Nm nebo tak trochu zbytečný list znázorňující, jak moc ekologicky jedete. Townstar mě pak překvapil ještě jednou drobností, ale o té až trochu později.

Věc, která vás tak trochu překvapí, je absence voliče hlasitosti rádia. Lze jí nastavovat samozřejmě trochu krkolomně přes displej posunem po škále, ale rychlejší volbu najdete jinde. Pod volantem se ukrývá třetí páčka! Když říkám ukrývá, tak věřte, že když si nastavíte hezky volant a srovnáte kola rovně, skryje se za jeho pravé rameno. První ovládání dopadlo katastrofálně, samozřejmě došlo k pár přešlapům, kdy jsem omylem přeladil stanici, jelikož jsem škrtl o otočný ovladač na páčce, ale po čase jsem si zvykl. Toto řešení třeba až nezvykle dobře umožní řidiči věnovat se provozu, aniž by musel sundat ruce z volantu. Bravo!

Co se týká posedu, není špatný. Výhled je dostačující a to, co nevidíte, vidí asistenti. Sedačky, kožené ze 2/3, nejsou špatně tvarované, ač by možná pár cm vedení navíc v oblasti beder zasloužilo přidat, ale ne všem musí právě kožené čalounění vyhovovat. Praktičnost: dítě ušpiní, rodič setře, však látku, použitou jako potahový materiál, dostatečně zdůvodní.

Praktičností Townstar nikdy neomrzí

Bunda nad sebe, mobil pod ovládání ventilace, klíče pod loketní opěrku, velká lahev do dveří a kafe do středového tunelu a už jedu! Toto je (bohužel) jen poloviční výčet odkládacích prostor townstaru. Jen na dosah řidiče tu máme ještě schovanou schránku vtipně nad kapličkou přístrojů, prakticky s dvěma klasickými zástrčkami na USB a jedním výstupem na 12 V. Hned vedle je rozměrná polička, do níž vložíte například A5 notes. Jo a po stranách té skryté schránky jsou dvě jamky, sloužící jako odkládací prostor třeba na propisky – při jízdě si je ale kvůli bezpečnosti raději odkládejte vedle. Před spolujezdcem je opravdu velký šuplík.

Uniknout pozornosti by určitě nemělo sedadlo spolujezdce, které nabízí uchycení ISOFIX a které lze sklopit, díky čemuž můžete snadno převážet dlouhé předměty, až 1885 mm. Na zadní sedadla se s přivřenýma oběma očima „pohodlně“ vejdou 3 dospělí nebo 3 autosedačky! Já měl možnost na zadní sedadlo vedle sebe posadit dvě slečny a jednoho dospívajícího kluka a nestěžoval si na nedostatek prostoru ani jeden. Pasažéři vzadu mohou nabíjet svou elektroniku buď přes dva USB porty nebo opět klasickou 12 V zásuvku. Nechybí ani malý „popelník“ na drobný odpad.

K dokonalosti chybí možnost sedadla sklápět zvlášť

Přestěhuje celý byt

Objem kufru 775 litrů a po sklopení sedadel 3500 litrů jsme, jak se patří a sluší, pěkně proklepli! Do rozměrného kufru jsem naskládal dva složené kočárky nebo 5 velkých sudů, po složení sedadel to bylo dokonce 26 bas piv nebo devět kusů 18palcových disků! Kufr jsem v tom dešti trochu zašpinil, díky gumové vaně mi však čištění nezabralo ani 5 minut. V kufru jsou ještě přichycena k podlaze pevná oka, umožňující fixaci dorbných předmětů například sítí.

  Volvo EX90: první oficiální pohled do interiéru

Sedadla jsou sice dělená jen v poměru 60/40 a nejdou bohužel kompletně vyndat, ale stačí je jednoduše odjistit pákou na jejich opěradlech a rázem máte rovnou plochu. Chytrým detailem je tvrdý pruh plastu zabraňující propadu drobností do mechanismu sklápění. Při sklápění oceníte na první vkus divný výřez v plastu na boku hned vedle opěradel. Jak na pravé, tak na levé straně se do nich dá krásně zasunout bezpečnostní pás, a tak se nemusíte zlobit jeho lovením. Na rozdíl od jiných automobilek, které toto řešení také praktikují, je v Townstaru podstatně větší a lepší na manipulaci.

Jestli by ale ani to nestačilo, na střeše má Townstar dvojici podélných pevných ližin s už zabudovanými příčníky, které lze snadno demontovat a opět upevnit. Myslete na to, že nenaložený má výšku téměř 1,9 metru. Za „kouli“ jsem si v testu nic nepřipevnil, ale vězte, že uveze 750 kg nebrzděného a 1500 kg brzděného přívěsu.

Elektronika, o níž nevíte, je nejlepší

Ano, jsem staromilec v mladém těle, ale to už nezmění asi nikdo. Nissan Townstar má hned několik asistentů, z nichž se mi jako nejužitečnější projevil asistent rozjezdu do kopce, varovný systém pro sledování vzdálenosti od vozidla vepředu a v neposlední řadě senzory mapující situaci okolo celého vozidla. Posledně jmenovaný prvek výbavy si lze ve vyšší výbavové linii Tekna doplnit o inteligentní 360° monitor s okolním pohledem. Senzory do reproduktorů pronášely tak akorát hlasité varování. Navíc mě potěšila jedna drobnost: odtud, odkud se překážka blíží, daný reproduktor signalizuje pípání, což ještě více usnadňuje orientaci v mnohdy svízelných situacích ve skladu nebo třeba na přeplněných sídlištích.

Je to užitkáč, ale musím alespoň okrajově zmínit trochu horší grafiku displeje multimediálního systému, který zas ale má praktický matný povrch, takže mastné prsty neřešíte. Odezva na dotyk by někdy mohla být přesnější. Masivní tři otočné ovladače ventilace pod displejem multimediálního systému však musí ocenit každý. Tohle nikdy neomrzí, funguje to už desítky let a není důvod je vyměňovat mnohdy za složité, digitální ekvivalenty.

Zobrazit si můžete varovný systém pro sledování vzdálenosti od vozidla vepředu, který nejen barevně (červená, žlutá, zelená) odlišuje vzdálenost, ale ukazuje i odhadovaný čas za vozidlem před vámi. O jaké té drobnosti byla řeč těch pár odstavců nahoře? Barva se zobrazuje společně se zadní částí současného Renault Mégane. To mohli upravit na nějaký Nissan, ne? Jinak ale tento asistent pracuje dobře a alespoň si opravdu uvědomíte, zda opravdu udržujete vzorně bezpečný odstup.

Suma sumárum

Já bych si Nissan Townstar jako jedno z mála nových aut dokázal představit v pomyslné garáži. Možná má trochu zbytečně víc prvků užitkáče, ale právě pro to tyto vozy koupíte spíš než načančaný crossover, který se bojí umazat nebo kombi, které uveze polovinu. Palec nahoru dostává také čtyřválec, který ve spojení s manuálem umí auto rozhýbat a neřekne si ani o velkou dávku benzínu. Třešničkou je variabilita interiéru včetně hned čtyř úchytů ISOFIX.

testovaný vůz Nissan Townstar Combi

  • výbava: Acenta
  • motor: 1.3 DIG-T 130 6MT
  • cena: 669 001,- Kč

Nissan Townstar 1.3 DIG-T

Obrázek 1 z 48

fotografie pořídil Jiří Pinc

vůz na test poskytl HS AUTO centrum

krabice od kol darovalo Alucentrum České Budějovice

kočárky a autosedačky pro test zapůjčil Bejbycentrum České Budějovice

Reklamy