fbpx

TEST: Opel Astra 1.2 Turbo – Stylový pohodář

TestyTOP

Written by:


Opel Astra přišla na trh teprve nedávno a už nyní vám mohu předat první dojmy. Poprvé nabídne francouzskou techniku, design sází na minimalismus a vůbec poprvé je také nabízí jako Hybrid. Do ruky se mi dostal tříválec 1.2 Turbo s manuálem. Jeho naladění mě příjemně překvapilo!

Historie kompaktu se začala psát před více než 30 lety. Tehdy Astra s přídomkem F nahradila dosluhující Kadett (E). S více než 4,13 miliony prodaných kusů si stále drží post nejprodávanějšího Opelu v historii. Třetí generace se zas mohla v roce 2005 a 2006 pochlubit statusem nejprodávanějšího vozu v Evropě.

Sportovní variantu GSi Astry F s dvoulitrem o výkonu 150 koní v druhé generaci nahradila verze OPC. Ta se držela v prodejích až do roku 2018 s modelem Astra GTC OPC. A dokázal bych si ji představit i u té dnešní, již šesté generace!

Minimalismus se špetkou elegance

Hned ji rozpoznáte

Opel vsadil před 3 lety na zcela nový design, není náhodou, že to bylo ve stejný čas, kdy Opel šel pod křídla PSA. Zcela novou budoucnost, zelenější, inovativnější než doposud, předznamenal nový Opel Mokka respektive již koncept Opel GT X Experimental z roku 2018. Nové modely včetně testované Astry po něm převzaly novou masku Opel Vizor. V jednom celku najdete černou úzkou masku chladiče, do níž jsou vsazené přední světlomety. Ty aktuálně nabídnou na 168 segmentů! V praxi to znamená, že Intelli-Lux LED Pixel Light dokážou vystínit protijedoucí vozidlo, a tak předejít v nočních hodinách oslnění řidiče.

Stejný motiv písmene L se objevuje také v zadních světlometech. Na zádi si nelze nevšimnout vcelku velkého spoileru, který napomáhá už takto přikrčené siluetě hatchbacku s další úsporou koeficientu odporu vzduchu. Ve spojleru je umístěné třetí brzdové světlo, které by jako z oka vypadlo brzdovému světlu z monopostů Formule 1.

Vůz obouval líbivá 17palcová kola s plášti Michelin. Přestože si pak můžete připlatit za černý paket, kdy logo uvidíte až při bližším zkoumání, nový Opel Astra poznáte i tak.

Uvnitř je sympaticky jednoduchý

Kromě exteriéru sjednocuje Opel také kabinu svých vozů. Před řidičem tak již není klasická kaplička s budíky, nýbrž moderní displej. Takzvaný Pure Panel ho pak opticky spojuje s obrazovkou multimédií. Neměl jsem nejmenší problém s přehledností. Pomocí tlačítka na levé páčce pod volantem si lze navolit, zda chcete vidět například teplotu motoru, navigaci či aktuální spotřebu s ujetými kilometry. Na svém místě a v dobré velikosti zůstal tachometr, zobrazoval také aktuální maximální povolenou rychlost.

Podobně jako u dříve testovaného Hyundai IONIQ 5, ani zde bohužel někdy není bezchybný, leč opravdu jinak šetří práci. Mluvím o zapomenutých či bezvýznamně omezených úsecích, které nejsou nikterak ukončeny a v panelu vám pak po nějakou dobu svítí, že jedete příliš rychle. To by ale snad byla jediná chyba. Asistenti fungují jinak na výbornou. Zvlášť ve městě nebo při parkování napoprvé v užších prostorech oceníte 360° zobrazení okolí vozu a pohotové senzory. Vůz tedy odřete pouze pokud byste vyloženě chtěli, a to i s přihlédnutím, že se jedná o 2062 mm široké a 4374 mm dlouhé auto…

  Opel jde do elektromobility jako blesk! Opel Manta se vrátí

Od bílé, přes šedivou až po černou. Těmito barvami hrál interiér. Kůže v interiéru moc není, což mi nevadilo. Příjemné materiály nahrazují tvrdé plasty, které někomu možná mohou vadit. Široký středový tunel mi příliš nepřekážel a do doby, než jsem se na něj zaměřil, nevadil mi ani tvrdý plast na jeho boku. Co bych však vyměnil, je lesklý černý plast na Pure Panelu a na středovém tunelu. Není zrovna praktický, obzvlášť pokud jsou vám trnem v oku otisky prstu nebo prach. Přestože klasické budíky jsou pryč, stále na mě působí pracoviště Astry lépe než v až futuristickém interiéru 308.

K přehlednosti ovládacích prvků nemám výhradu

Poskrovnu najdete kůži na sedadlech s AGR. V druhém výbavovém stupni se za ně společně s vyhříváním a kombinací textil/kůže Isabella připlácí 17 500 korun. Jsou příjemné a nebolí v nich záda ani po několika hodinách. Sedíte v nich příjemně nízko a jejich vyhřívání funguje rychle.

Užitečný společník

Do dveří se pohodlně vyjde litrová láhev, do držáků ve středovém panelu posadíte širší typ plechovky, nad uzavíratelným kastlíkem s USB porty najdete schránku na sluneční brýle nebo propisky, pod loketní opěrkou, která se podélně půlí a otvírá, najdete objemnou schránku. Na doklady a drobnosti je výklopná přihrádka před spolujezdcem, která je, stejně jako schránka na sluneční brýle, polstrována semišem.

V panelu dveří mě překvapil nenápadný LED proužek ambientního osvětlení. Vpředu uprostřed, vedle SOS a e-call tlačítka, se nachází dvě LED světýlka. O výborné nasvícení interiéru v noci se starají také dvě světla vzadu, avšak ne uprostřed, jak je zvykem, ale nad stropním madlem. Na zadních sedadlech oceníte také dostatek prostoru ve všech směrech. Jestli si za sebe sednou dva 185 cm vysocí pasažéři, nebudou mít problém s místem. Na zadní sedadla se však 3 dospělí pohodlně neusadí. Rozvor aktuálně narostl na 2675 mm, tedy na chlup stejně jako u sourozence se lvem ve znaku.

Zajímavostí je možnost vycentrování zvuku v kabině a jeho citlivé možnosti nastavení. Z astry sice neuděláte rovnou koncertní síň, ale díky této vychytávce se tomu můžete alespoň přiblížit.

Základní objem zavazadelníku 422 litrů je nadprůmérný vůči zavedené konkurenci. Ovšem sympaticky nízká nákladová hrana (599 mm) potěší ještě více (vs 694 mm Peugeot 308; 670 mm Volkswagen Golf; 650 mm Kia Ceed). Pokud by vám chyběl občas prostor a s přívěsným vozíkem umíte zacházet, také hatchback vás potěší. Silnější 1.2 Turbo se 130 koňmi utáhne 660 kilogramů nebrzděného a 1250 kg brzděného přívěsu. Užitečná hmotnost pak činí 488 kilogramů. Na střechu dostanete maximálně 80 kilogramů, což na dvojici elektrokol bohatě dostačuje.

  TEST: Škoda Fabia 1.0 TSI DSG - Vyplatí se počkat?
Přístup k zavazadelníku hodnotím velmi kladně, stejně tak jako jeho praktický tvar

Jízdní vlastnosti

Tak nějak jsem to již nakousl. Nejen parkování je u nového hatchbacku Opel Astra snad bezchybné. Potulování po městě je o to příjemnější, když zjistíte, že nová Astra zvládá nerovnosti na výbornou. Když jsem se jeden podvečer soukal po neudržované cestě do odlehlejší vesnice, nezaznamenal jsem žádné velké rázy od kol, ani uši nerušilo vrzání nebo drnčení věcí v interiéru. Ve městě oceníte vynikající hodnotu poloměru otáčení. Prudké uhýbací manévry však díky komfortně naladěnému podvozku budou lehce rozhoupané.

Zatáčky Astra zvládá se ctí. Přestože se jedná o pouhý tříhrnek, nechybí mu chuť trochu si zasportovat. Elektronika však zasahuje někdy až příliš brzy. Jak jsem zmínil v úvodu, mile mě překvapilo celkové nastavení vozu. Řízení je příjemně tuhé a jako řidič víte, co se s koly děje. Řadit jednotlivé stupně je radost díky akorát do ruky padnoucí řadičky. “Našeptávač” drží motor v optimálních otáčkách mezi 1500 a 2300 ot./min. Padesátku ve městě dáte v klidu na čtvrtý převodový stupeň.

Téměř v plném obsazení a s pár zavazadly jsme jezdili za 8,3 litru na sto. Není to málo, ale přiměřené vzhledem k tomu, že městské potulování ukouslo z koláče nejvíce, což se potvrdilo na průměrné rychlosti 37 km/h. Do vyšší spotřeby se zajisté promítl velmi nízký nájezd, čerstvě po prvním tisíci kilometrů. Jinak normovaná kombinovaná spotřeba činí 5,7 l/100 km.

Suma sumárum

Tříválec se svým chováním zalíbí téměř všem. Komu bytostně tříválec nesmí do domu, nabídne Astra super alternativu v podobě čtyřválcové šestnáctistovky. Prostorností vystačí rodině, která nemá potřebu stěhovat co dva týdny skříně nebo převážet s sebou na delší dovolenou i psa.

Tříválec ve městě potěší klidným chodem, cena nového vozu nevytuneluje peněženku a design jen tak nezestárne. Jestli nechcete čekat na nový vůz, využijte nabídku skladových vozů. U Opel MNC najdete Opel Astra ve výbavovém stupni Edition se stejným motorem, který si můžete nechat odvézt až před vaše dveře díky službě Opel Domů.

Díky sdílené platformě EMP2 třetí verze s Peugeotem 308, umožňující bateriovou zástavbu, můžete sáhnout buď po plug-in hybridní jednotce nebo za pár let dokonce po čistě elektrické variantě!

Testovaný vůz Opel Astra 1.2 Turbo (130 k) 6.st manuál Elegance

Zákaladní cena Opel Astra 1.2 Turbo Edition 579 990 Kč

Cena s výbavou Elegance bez příplatků 619 990 Kč (akční cena)

Cena testovaného vozu 679 990 Kč

Opel Astra 1.2 Turbo Elegance

Obrázek 1 z 57

Reklamy