fbpx

TEST: Škoda Fabia 1.0 TSI DSG – Vyplatí se počkat?

TestyTOP

Written by:


Nová Škoda Fabia se ve svém čtvrtém vydání již ukázala prvním zákazníkům na showroomech. Měl jsem možnost otestovat nejvýkonnější verzi litrového tříválce, spárovaným se sedmistupňovým automatem.

Holka nám dospěla!

Čtvrtá generace mladoboleslavského hatchbacku nyní tvoří pomyslný vstupní model automobilky Škoda. Po odchodu Citigo do důchodu (pro perfekcionisty Citigoe iV) tvoří vstupní model Škody. Rovněž se dočkala modulární platformy MQB A0, kterou využívají sourozenci již roky. Elegantní deštník ve dveřích řidiče je dalším milým překvápkem, který dříve patřil pouze vlajkové lodi, Superbu.

Poprvé se fabie ocitla svou délkou za hranicí čtyř metrů (4108 mm). Snížení střechy o 8 milimetrů a rozšíření boků dodává vozu atletičtější proporce. Ve finále centimetry poznáte až při osobním prozkoumání vozu. S vnitřní prostorností se čarovalo, a to hlavně v zadní části, kam se díky nárůstu rozvoru (+94 mm) a šířky (+48 mm) pohodlně usadí dva dospělí.

Zcela nová oranžová barva Phoenix může působit trochu výstředně. Společně s 26 možnými barevnými kombinacemi hlavně míří na individualisty, kteří se nechtějí ztratit v davu. Výraznější maska chladiče dodává jinak tak malému vozu sebevědomí. Aktivní žaluzie chladiče, speciální kryty na litá kola a decentní zadní spoiler napomohly k nejlepšímu koeficintu odporu vzduchu ve své třídě. Vůbec poprvé se zadní světla protáhla do víka zavazadelníku, díky nimž se opticky rozšířila.

Hravý, moderní

Po usednutí za volant překvapí svou přítomností větší sedadla z kompaktní Scaly, do ruky padne dvouramenný volant a pravděpodobně neuniknou pozornosti boční kruhové výdechy ventilace. Bezklíčové startování a ostatně i odemykání dveří dál zpříjemní každodenní využívání vozu. Na virtuální kokpit (+9900 Kč), sdružující všechny pro řidiče klíčové informace do jedné přehledné a konfigurovatelné obrazovky, si nemohu stěžovat. Na celkem 10,25palcové obrazovce si můžete nastavit pět různých grafických uspořádání.

Linka vedoucí od jednoho kraje palubní desky ke druhému elegantně rozbíjí palubní desku do dvou částí. Uprostřed ji protíná infotainment. Intuitivní ovládání, dobrá grafika a rychlá odezva na povel nemají chybu. Kvituji zachování klasického ovládání automatické klimatizace, jejíž dva kruhové ovladače lze nahmatat i poslepu. Než začnete nadávat na chybějící otočný ovladač hlasitosti rádia, koukněte na multifunkční volant, kde funguje na stejném principu stříbrný váleček. Už jen přidanou hodnotou je, že nemusíte vůbec sundávat ruce z volantu.

Pokud zauvažujete nad větším, již 9,2″ infotainmentem Amundsen s navigací (+19600 Kč), nezapomeňte zaškrtnout další prvek výbavy. Za skromný příplatek čtyřset korun vám totiž navíc bude dělat společnost virtuální asistentka Laura. Pak většinu funkcí budete moci vyvolávat hlasovým povelem.

Pojďme se přesunout na místo pro pasažéry na zadních sedačkách. Stejně jako vozy podobných rozměrů je také fabia spíše čtyřmístným hatchbackem. Se svými 183 centimetry výšky si ale nemůžu stěžovat. Prostřední místo vzadu bych však doporučoval spíše osobám do 170 centimetrů. Na rozdíl od dvou plnohodnotných míst zde pocítíte tvrdší molitan.

Dobře nadimenzovaný objem zavazadlového prostoru (380 litrů) dovolí s vozem podniknout výlet s přáteli nebo rodinou. Jednoduchým sklopením zadních sedadel sice vznikne nehezký schod, ale výsledných 1190 litrů zavazadelníku tuto estetickou drobnost lehce smázne. Pod podlážkou můžete mít buď sadu na opravu pneumatik, dojezdové (jako v našem případě) nebo plnohodnotné rezervní kolo.

  GALERIE: Nejlepší tištěné reklamy Škoda z 20. století
Zabrání nehodě v mnoha případech

Z bezpečnostních prvků dostanete už v základu mnoho: Front Assist – s upozorněním a zabrzděním při hrozící kolizi s vozidly, chodci a cyklisty, asistent udržování jízdního pruhu (Lane Assist), asistent rozpoznání únavy řidiče, nastavitelný omezovač rychlosti a celkem 6 airbagů. V testovaném modelu mi dělal ještě společnost asistent rozjezdu do kopce, světelný a dešťový senzor, automatické stmívání pro vnitřní zpětné zrcátko a parkovací senzory vpředu i vzadu s parkovací kamerou.

Český pohodář

Z auta do města neuděláte sportovní vůz pouhým naklikáním nastavení vozu v infotainmentu. Ale vadí to? Nová Škoda Fabia je a vždy bude vozem do rušných uliček velkoměsta, kde vynikne její design. Ryze sportovním náčiním bude chystaná Škoda Fabia Rally2.

Do rukou se mi dostala nejsilnější verze litrového tříválce ve spojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Výkon motoru 81 kW při 5500 otáčkách za minutu bohatě dostačuje. Jistý mínus představuje akcelerace. Při nutnosti prudkého zrychlení se automat projevuje líně a trvá pár sekund než se tzv. probere k životu. Ale rád bych znovu připomněl, že se jedná o městský vůz, nikoliv o hothach. Automat řadí plynule a hraje na notu vaší peněžence. Důmyslné aerodynamické detaily, o nichž jsem psal nahoře, a spolupráce tříválce s automatem znamenají sympatickou spotřebu pohybující se okolo 6 litrů benzínu na 100 km. Stejný motor můžete mít také v šestistupňové variantě s řadicí pákou.

Co mě opravdu mile překvapilo bylo nastavení podvozku. Výborně se na 17palcových kolech Procyon s aerodynamickými kryty (+ 22000 Kč) popral s “kočičími hlavami” v Českých Budějovicích. Bohužel jsem dostával od předních kol pouhé minimum zpětných informací. Je to daň za přeposilované řízení, díky němuž zatočíte jedním prstem i na místě. Jen ze zvědavosti jsem zkusil zatočit s koly na místě bez nastartování. Sílu potřebnou ke stejnému úkonu bych přirovnal k Felicii s 1,3 MPI. Dost nostalgie a zpět k nové Fabii.

Ve městě jistě nejednoho řidiče a hlavně řidičky potěší záplava chytrých funkcí a asistentů. Asi nejvíce mě potěšil parkovací asistent, který vám na 8″ obrazovku multimediálního sytému promítne Fabii z ptačí perspektivy s trajektorií vozu podle natočení volantu.

Náplast pro chalupáře

Prostornější Škoda Fabia kombi se v novém vydání nakonec neobjeví. Alespoň částečnou záplatou může být tažné zařízení, které můžete v obou výbavových liniích zaškrtnout v konfigurátoru. Příplatek 17900 Kč není zrovna malý, ale odnímatelné tažné zařízení, v mém případě s 1.0 TSI 81 kW (A), znamená možnost táhnout dalších až 600 kilogramů v případě nebrzděného a 1100 kg brzděného přívěsu. Možnost připojit za Fabii vozík o hmotnosti 550-560 kg, resp. 800 kg u brzděného přívěsu, máte možnost i při volbě nejslabší 1.0 MPI 59 kW.

Střešní nosiče nebo zcela do roviny sklopné sedadlo spolujezdce (+1900 Kč) jen dál zvyšují praktickou stránku vozu.

  TEST: Citroën C4 Cactus - Král městského stylu
Levnější řešení = lepší řešení

Už při premiéře mladoboleslavského modelu jsem si oddychl. Jsem zastáncem zachování tlačítek a jakékoli jiné mechaniky. Ne snad, že bych elektronice nevěřil, ale mechanika je prostě lepší, jednodušší. A opravdu. Také ve čtvrté generaci si Škoda Fabia zachovala klasickou, poctivou “ručku”. Pro někoho archaické řešení zde našlo uplatnění a za mě získává plusové body. Zadní bubnové brzdy možná někoho nepotěší. U vozu o hmotnosti pohybující se do 1,5 tuny jsou na zadní nápravě dostačující a hlavně mají delší životnost.

Na jinak elegantní a moderní Fabii bych si dokázal představit místo prutové antény pouhou “žraločí ploutev”.

Konkurence

Volkswagen Polo

Pouze o centimetr kratší rozvor, o centimetr širší, kratší o 5 centimetrů jsou ve výsledku zanedbatelná čísla. Vzhledem k stále dražším pohonným hmotám potěší verze na zemní plyn. Je už jen pak na vás, jestli za 1.0 TGI o výkonu 90 koní zaplatíte 454 900 Kč a ošidíte se o 100 litrů zavazadelníku (251 l) a možnost zapřáhnutí přívěsného vozíku. Ve výsledku dostanete téměř stejnou výbavu v dražším balení. Malé Polo je také jediným zástupcem koncernových sourozenců, který nabízí hothatch, a to verzí GTI.

Hyundai i20

Pro korejského soupeře hraje pro nižší cena. Ta odráží chudší výbavu. Malá i20 však uspokojí řidiče, kteří si chtějí i sem tam užít zábavu za volantem. Ostrá i20 N nemá na poli malých hatchbacků velkou konkurenci. Nezávisle na motorizaci dokáže utáhnout za vozem 450/1110 kg. Pro někoho přežitek, pro mě chvályhodná motorizace stále drží místo hrdě v nabídce – poctivý atmosférický čtyřválec 1.2l. V nabídce překvapí 1.0 T-GDI Mild Hybrid o výkonu 120 koní. Negativně naopak již menší 262litrový zavazadelník, za kterým stojí baterie. Marně budete v příplatkové výbavě hledat například hlasové ovládání multimediálního systému.

Hyundai i20 SMART CLIMATE 1,0 T-GDI 74 kW A
Dacia Sandero

Srovnání těchto hatchbacků vždy znamenalo srovnání nejlevnějších vozů na trhu malých vozů. S novou, již třetí generací rumunský vyzyvatel poměrně dost zdražil. Základ za 240000 korun je naprostý holobyt. Ani po naklikání všeho možného se nepříblížíte výbavě testované verze. To platí i o ceně, která je téměř o 150000 Kč nižší, a která reflektuje také skoupou výbavu.

V úvahu při koupi malého vozu by ještě mohl přijít například Ford Fiesta, Mazda 2 nebo Suzuki Swift, které jsou dalšími konkurenty.

Sumasumárum

Nový hatchback Škoda Fabia bude opět dělat dobré jméno škodovce. Nesmíte se na něj dívat skrz prsty za některé starší prvky. Ba naopak. Léty prověřená a uživatelsky přívětivá technika mi na mnoha nových vozech chybí. Fabia bude dokonale plnit roli vozu do města, kam svým výkonem, naladěným podvozkem a samotnými asistenty směřuje. Velký zavazadelník a možnost připojení přívěsu otevře brány širšímu spektru zákazníků.

Kdo “tříhrnku” nevěří, vyplatí se mu ještě chvilku počkat na největší 1,5 TSI EVO 110 kW. Připravit se ovšem musíte na nárůst ceny a těžší předek, který zhatí větší závodní ambice. Námi testovanou Fabii si můžete stále zakoupit u Auto Ševčík České Budějovice nebo můžete vybírat ze skladových vozů po celé České republice.

Reklamy