fbpx

TEST: Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line: první SUV kupé

TestyTOP

Written by:

Než začnete odvracet znechuceně oči nad dalším zbytečným crossoverem ve stylu SUV kupé, dejte novému Taigu šanci. Volkswagen Taigo má sice pár chyb, ale rozhodně se jedná o sympatického, a hlavně líbivého parťáka především laděného do městské džungle. Já se s ním však vydal dál!

Sportovně střižený T-Cross nebo spíš T-Roc? Taigo není ani jedno!

Zajímavostí prvního stylového SUV kupé od Volkswagenu je jeho brazilské dvojče. Taigo se představilo pod jménem Nivus nejdříve na brazilském trhu, kde také zastává funkci městského vozu za lákavou cenu. Samozřejmě, že pro evropské zákazníky si připravil více bezpečnostních asistentů a luxusnější prvky výbavy.

Zatímco Taigo bylo a je prezentováno jako vstupní brána do světa modelů SUV od Volkswagenu, doopravdy tomu tak není. Dle oficiálního ceníku je sice s cenou od 519900 Kč, je o 7 tisíc levnější než T-Cross, ale… T-Cross je o 36 mm kratší, 196 mm užší a je tedy pravda, že je zas o 69 mm vyšší. Taigo tedy nelze ani kvůli tomuto faktu brát jako odvozené designové SUV kupé z jednoho z již existujících modelů T-Cross nebo T-Roc. Navíc přirážka, kterou si výrobci účtují Taigo nenabízí nebo opravdu není znát. Není tedy divu, že už nyní v ulicích narazíte právě na tuto žhavou novinku.

Ach ten design

Už jsem to tak nějak nakousl. Ano, Volkswagen vstupuje do rozjetého vlaku vozů kategorie SUV kupé. V segmentu B, kam Taigo s délkou 4,27 metru zapadá, nemá přímou konkurenci. Za pár let se však kupříkladu s další generací objeví Renault Captur Coupé. Do té doby se asi nejmenší SUV kupé bude muset popasovat jen s Nissanem Juke, který svým designem tak nějak balancuje na mezi.

Exotické SUV se zárukou německé kvality? To je mexický Volkswagen Tiguan Allsapce 2.0 TDI (110 kW)

Jsem zastáncem spíše střídmosti, funkčnosti a přehlednosti. Design je sice ve stylu wolfsburských modelů hranatý, ale tady se to povedlo prostě ukuchtit lépe. Červený metalický lak Kings s černě lakovanou střechou dokázal tyto tvary skvěle vytáhnout. V předu maska plynule navazuje na přední světla, v tomto případě IQ Lights. Designový prvek LED lišty v masce navazující na LED proužky v hlavních světlech obzvlášť v nočních hodinách udělají z každého nového VW rozpoznatelným. Osobně bych ho tam ale dokonce oželel. Narozdíl od jiných verzí jsou u R-Line jiné nárazníky s většími plochami pro přívod vzduchu, černě lakovaná zrcátka, střecha a zadní spoiler. Otázkou praktičnosti a proveditelnosti jsou matně černé pevné střešní nosiče, které to trochu nabourávají.

  TEST: Porsche Panamera 4S - Vládce Autobahnu

Zadní část dostala prvek spojených zadních světel plastem v černém klavírním laku, jako má třeba pak právě menší T-Cross. Radši než upozorňovat na chromovanou čtveřici falešných koncovek výfuku, bych si dokázal i třeba bez příkras dvojici na jedné straně opravdu přiznat. Přeci jen u verze R-Line by se to dalo očekávat. Chromovaných koncovek a lišty v masce se lze zbavit za 8800 korun při objednání si Black Style paketu a černých 18″ litých kol Misano. Naše Taigo stálo na jejich broušené variantě za příplatek 8200 korun.

To nejsilnější, co můžete mít

Taigo si po vzoru koncernových sourozenců vystačí pouze se zážehovými motorizacemi. Pod kapotou testovaného vozu byl sympaticky laděný čtyřválec o výkonu 110 kW (150 k). Jeho výkon na přední kola přenášela sedmistupňová dvouspojková převodovka. Její naladění není při všech situacích stále intuitivní. Během polykání okreskových kilometrů jsem někdy dostal DSG do svízelné situace a nevědělo, zda už dát pátý nebo nechat na čtvrtém převodovém stupni, což vedlo při zpětném podřazení k nepatrnému cuknutí.

Volkswagen uvádí na trh nový 1.5 TSI! První ho dostane T-Roc

Ale zas nebudu mu křivdit. Při běžném provozu, kdy budete jezdit normální tempo, nebudete si hrát na závodníka, vás překvapí svým projevem. Hlavně při využívání přepínání jízdních režimů ECO, COMFORT a SPORT. Během posledně jmenovaného se dostanete běžně za hranici 4000 ot./min, Motor navíc do kabiny pouští poslouchatelné tóny. ECO vám už pružně nedokáže podřadit až o dva stupně dolů, ale stále umí podřadit a podpořit bezpečné předjetí, což velmi kvituji. To vše za cenu úspory benzínu například při tzv. režimu plachtění.

Převodovka řadí v běžném režimu hladce, motor nepodtáčí a ani zbytečně nenechává ve vysokých otáčkách. Spotřeba se proto bezproblémů dokáže přiblížit normovaným 6,2 litrům na 100 km/h. Jezdil jsem za 7,1 l/100 km/h, přičemž polovinu trasy reprezentovaly okresky a silnice pro motorová vozidla (110 km/h) a druhou polovinu městské potulování.

Právě ve městě se vůz na „kočičích hlavách“ a propadlých kanálech nenechal rozhodit. Nic nevrzalo ani nebouchalo. Příčné nerovnosti uslyšíte, ale příliš neucítíte. Na okreskách zas každou zatáčku lze vybrat i ve vyšším tempu, aniž by vás mělo Taigo tendenci vyhodit ze zvolené stopy. Při krátkém zavítání (plánovaném) na polní cestu, jsem více než s nastavením podvozku bojoval s až přemotivovanými senzory, které snímaly a vyhodnocovaly vyšší trávu uprostřed vyjetých kolejí jako potenciální hrozbu. Nezbývalo než jedním kliknutím vypnout zvuk. Díky bohu, opravdu pípání lze jedním rychlým kliknutím na středovém displeji na přechodnou dobu ztišit.

  Volkswagen zahájil prodej modelu T-Roc

Pomáhat nebo otravovat

Bojuji s nimi snad v jakémkoliv novém autě a dle zkušeností zaleží na každém řidiči. Už jsem se zmínil o parkovacích senzorech, který dokážou zachránit nejeden nehezký škrábanec na voze, ale po vyjetí na polní cestu třeba vadí. Dalším z výčtu je asistent držení v jízdním pruhu. Ani zde vývojáři nevymýšleli složitosti. Tlačítkem na konci levé páčky pod volantem lze rychle zobrazit asistenty v digitální kapličce přístrojů před řidičem a dalším kliknutím jej vyřadit z provozu.

V noci jsem byl svědkem skvělé práce IQ Lights při zastínění protijedoucích vozidel. Dálková světla tedy šlo nastavit při toulkách za hranice města napořád s čistým svědomím.

Malé SUV kupé? Taigo praktičností překvapí

Dorbodružné jedince, ale i rodiny osloví svou praktičností. Mile překvapí třeba schopnost tahání vleku: nebržděný do hmotnosti 650 kilogramů, bržděný rovnou 1200 kilogramů. Zmíněné pevné příčníky na střeše zas dávají přidanou hodnotu na každé roční období. Převážet na nich můžete, jízdní kola, střešní box nebo lyže. Na celkem malém půdorysu se nemusí stydět za objem kufru 435 litrů. Kvůli klesající střeše bude možná trpět stěhovaná lednice nebo šatní skříň vcelku, nikoliv však cestující na druhé řadě sedadel. Ani já se svými více než 180 centimetry neměl problém. Zaujal mne měkký C-sloupek v oblasti hlavy. Jakýkoliv kontakt s ním tedy není nijak bolestivý.

Neztratí se ani v šedi paneláků!

Jestliže je problém vždy s místem vzadu a zde není, vzhledem k velikosti vozu neutrpěl komfort ani u první řady sedadel. Celkem dobré boční vedení, dostatečná délka sedáku nebo jejich vyhřívání zpříjemní jízdu kdekoliv a kdykoliv. Vše je klasicky přehledné a na dosah. Zamrzí redukce otočných knoflíků, které řidič našmatá i poslepu. Teplota klimatizace a intenzita větráku se nastavuje jen pomocí dotyku „ve žlábku“. Na vše si lze zvyknout a překvapivě až tolik si pozornost nestrhává.

Design displeje před řidičem můžete vybírat na hlavním displeji pod složkou Car. Navigace a ani hlasový asistent bohužel nebyl v testovaném voze. Vše šlo ale napravit doobjednáním přes obchod. Inu byznys je byznys a vše zdražuje. Lze si alespoň opravdu dokoupit jen to, co potřebujete a zbytkem si nezatěžovat život.

Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-line

Obrázek 1 z 32

Suma sumárum

Nechtěl jsem si to pár minut po usednutí přiznat, snad kvůli odporu k SUV kupé, ale Taigo mě v lecčem nadchlo. Je prostorné, komfortní a umí udělat parádu. Pár sporných drobností se najde, ale díky bezkonkurenční ceně se snad jedná o aktuálně nejlepší koupi na trhu. Zauvažoval bych nad manuální převodovkou a de-chrom paketem. Konec hlášení.

Zalíbilo se vám Taigo? Najdete podobné v nabídce skladových vozů

Moc děkujeme Porsche CB za půjčení vozu Volkswagen Taigo R-Line

Reklamy