fbpx

TOP 10: Design, který šokoval

Pojďme se podívat na TOP 10 vozů. Design, který dokázal zaujmout, vyčnívat a mnohdy dát základní kámen pro novou kategorii automobilů.

Zajímavosti

Written by:


Každý má své vysněné vozy, které na sebe strhávají pozornost svou krásou. Pro dnešek jsme pro vás sestavili skupinku aut, jejichž design se mnohdy stal bodem diskuzí.

BMW X6

BMW X6

BMW X5 se v první generaci těšila velké oblibě (1999-2006). Při představení nástupce, kdy se trh s SUV teprve rozjížděl, asi nikdo nečekal, jaký směr a popularitu tato kategorie nabere. Už tehdy se však BMW zamyslelo nad tím, zda by šlo zkřížit charakteristické vlastnosti jejich sportovních, hlavně zábavných kupé a kabrioletů. Proto v roce 2007 přišlo BMW s šokující novinkou. V podobě vlastně skoro už produkčního BMW concept X6. BMW X6 se svažující se střechou více než na praktičnost cílila na vzhled. Model však z pohledu pravověrných fanoušků značky moc sportovní nebyl. Vůz totiž měl kvůli svalnaté karosérii vysokou hmotnost a vyšší těžiště, a to nedovolovalo projíždět tak ostře zatáčky. I přesto přišla po roce od uvedení do prodeje ostrá varianta M s 547 koňmi. BMW X6 však cílilo i na ekology variantou ActiveHybrid o systémovém výkonu až 485 koní. Rok výroby stačil, aby BMW zjistilo, že je méně hospodárné než turbo diesel. Dnes je SUV cupé nespočet. Například BMW X4, Mercedes-Benz GLE Coupe, Audi Q3 Sportback nebo Cupra Formentor. Avšak i nová generace vzbudila rozruch, protože osadila příď velkými ledvinkami, které dokonce v noci i svítí!

Citröen AMI

Citröen AMI

Citröen AMI však přichází na trh až teď. Větším lákadlem by mělo být řízení pro osoby bez řidičáku nad 15 let. Čím nás zaujal je osově symetrický design. Přední část lze zaměnit se zadní a levý bok s tím pravým. Aby tohoto dosáhly nabízí AMI rozdílné uchycení pantů dveří. Řidič se tak bude cítit, jako by nastupoval do Rolls-Royce Wraith, naopak spolujezdec má konvenční otevírání dveří. Design nijak nevybočuje z dnešních Citröenů, kteří měli inspiraci u Citröenu C4 Cactus, ten však po faceliftu přišel o praktické Airbumpy. Pokud vám název Ami u značky Citröen je povědomí, máte dobrou znalost. Citröen Ami byl městský vůz určený pro masy. I tento model vyráběný mezi lety 1961-1978 s prodanými téměř 1,5 milionu vozů byl v karosérii sedan extravagantní. Zdali se povede novému AMI prodejní úspěch stejně jako u svého dědy ukáže až čas.

Hyundai Veloster

Hyundai Veloster

Dle mého kříženec kupé a hatchbacku spojoval tyto typy karosérie. Hyundai chtěl poskytnout sportovní svezení, kompaktní rozměry, ale při tom zachovat praktičnost hatchbacku. Design vozu opravdu tyto dva styly karosérie dokonale spojil. Zatímco z řidičovy strany Veloster vypadá jako normální malé kupé ze spolujezdcovy naopak vypadá jako hatchback s nižší střechou. Model sice nabízí sportovně střižený kabát dokonce s dvojitou koncovkou výfuku uprostřed, ale naladění podvozku a výběr motorů tomu nepomohl. Přes menší prodeje Hyundai představil novou generaci, a to dokonce ve sportovní úpravě divize N. Zvláštní pojetí karosérie si zachoval, ovšem již se nenabízí v Evropě.

  TOP10: Nejlepší auta s výkonem pod 100 koní

Nissan Juke

Nissan Juke

Druhý Nissan ve výběru je crossover do 4.2 metru. První vydání Juke způsobovalo různorodé názory. Design s kulatými hlavními halogenovými světly, doplněné o samostatné blinkry umístěné na úrovni kapoty. Karosérie však byla dynamicky tvarovaná a díky zapuštění klik zadních dveří, vypadá jako dynamické třídveřové SUV. Stejného receptu se držela značka Toyota se svým modelem CH-R. Přes kontroverzní design se u faceliftu modelu roku 2014 dotkl právě blinkrů. Ty se proměnili do ostřeji řezané šipky, která tak působila jako jednotící znak Nissanů. Nová generace navázala na tento neotřelý design. Kulatá světla s oddělenými blinkry, zapuštěné kliky zadního páru dveří nebo dávka individualizace zůstala.

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Další elektromobil s extravagantním designem přišel jakožto první úspěšnější elektromobil prodávaný i u nás. Řeč je o Nissanu Leaf první generace vyráběný mezi lety 2010-2017. Design 5dveřového plně elektrického hatchbacku byl zcela jiný. Obrovská vypouklá světla podobně jako u malé Micry byla umístěné v horní části masky vozu. Zadní partie měli stejný obrys jako u hatchbacku Renault Mégane (2002-2009). Leaf nabízel z nulových otáček 280 N.m. a výkon 107 koní. Vzhledem ke stáří vozu sice dojezd hluboko pod 200 kilometrů byl jeden z vyšších, avšak nedostačující. Postupné navyšování kapacity baterií napomohlo dosáhnout této mety. Ve středisku Nissanu model Leaf dokonce mohl jezdit plně autonomně. Toto vylepšení produkce ale nedosáhlo.

Renault Twizy

Renault Twizy

Minivozítko Renault Twizzy představuje možný směr budoucnosti dopravy v přeplněných městech. Model se vyznačuje miniaturními rozměry a až dvoumístným interiérem. Proč „až“? Renault Twizzy nabízí pouze místo pro řidiče za doplatek i se sedačkou pro spolujezdce. Renault vzbudil emoce hlavně obnaženými koly postavenými mimo karosérii nebo sezením za sebou, ve dvoumístné variantě. Prodejní úspěchy se však rozplynuly jako pára nad hrncem. Příchod modelu určeným do měst přišel však ještě v době, kdy sice dojezd okolo 80 km byl dostačující, ale síť dobíjecích stanic byla takřka žádná. Existuje i verze pro kurýry s názvem Cargo.

Tesla Cybertruck

Tesla Cybertruck

Stále nedávno představený pickup od Tesly šokoval celý svět. Hranaté tvarování karosérie má za vinu použití materiálu. Kabát Cybertrucku je vyroben z ultra pevné nerezové oceli 30krát válcované za studena a okny z tvrzeného skla. Elektrický pickup je obrovský nejen do rozměrů, a to i na americké poměry, ale disponuje zároveň velkým výkonem. Vyhrál díky tomu v přetahované s Fordem F-150 (v Americe nejprodávanějším pickupem). Cybertrucku přidal na mediální popularitě samotné slavnostní představení vozu. Elon Musk, zakladatel Tesly, chtěl demonstrovat boucháním do vozu jeho nezničitelnost. Po úspěšných ranách bez deformace vozu na dveřích rozbil okno, a to i při druhém pokusu o dokázání jeho nerozbitnosti. Elon Musk pak přišel s vysvětlením prasknutí oken, ale i tak nezabránil vtipům kolujícím rychle po sociálních sítích. O prodejní propadák se však nejedná. Elektromobil si objednalo přes 300 000 lidí.

  GALERIE: Škoda Trekka - Český offroad, o kterém jste neslyšeli

Toyota Prius 2016

Toyota Prius Hybrid

První generace přišla již roku 1997 tehdy s konvenční karosérii sedan. Již od druhé generace se však karosérie proměnila do liftbacku se spoilerem rozdělující zadní okno. Auto dostalo v průběhu let pouze digitální přístrojový štít umístěný vysoko skoro přes celou šířku palubovky. Prius modelového roku 2016 navázala na až Ufo design vodíkového modelu Toyota Mirai. Design s podlouhlými světlomety jak v přední, tak zadní části vozu působí opravdu zvláštně. Tehdy nová generace modelu, přes extravagantní design, navázala na svého předchůdce. V roce 2016 se také jednalo o první model značky posazený na platformě TNGA. Dokonce Prius nabídl i spousta zábavy.

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Předchůdci Nissan Murano CrossCabriolet nebo Range Rover Evoque Cabriolet šokovali určitě více, proč jsem se tedy rozhodl sem umístit nejnovější model v kategorii SUV-kabriolet? Jak asi všichni víme T-Roc slaví prodejní úspěchy a stále stoupá na oblibě. Dlouho se mluvilo o doplnění o variantu kupé se svažující se zádí, kterou navazuje na styl BMW X6. Minulý rok však Volkswagen přišel se skicou, kde se ukázala varianta bez střechy. Dnes již máme k dispozici hodnotit již produkční vůz. Z pěti dveřového T-Rocu se stal 3 dveřové celkem i líbivé SUV s plátěnou střechou. Čas ukáže, jestli Volkswagen se zaplňováním mezer ve svém portfoliu v podobě SUV-kabrioletu udělal chybu či se stane populární.

Fiat Multipla

Fiat Multipla

Poslední do party je nechvalně známá Multipla. Už při vyslovení názvu se všem vybaví nespočet vtipů na účet výrazně tvarovaného Fiatu. MPV vyráběné od roku 1998 s výstředním designem bylo až do modernizace v roce 2004. Auto, přes vzhled vzbuzující rozporuplné emoce, nakonec oslovilo zájemce hlavně svou jednoduchostí a bezkonkurenční praktičností. Je dokonce případ, kdy právě Multipla kvůli přepravní kapacitě sloužila k pašování drog. Auto ztratilo defacto svou identitu v roce 2004 po uhlazení přední části vozu. Ten velmi nápadně odkazoval na nejmenší MPV v nabídce Fiat Ideu. Výrobní cyklus Multiply byl ukončen po 12 letech od představení prvního modelu, a to bez nástupce. Za svou dobu však byla oceněná za výjimečný design roku 1999. Poté několikrát vyhrála v televizním pořadu Top Gear v kategorii nejlepší rodinný vůz. Tento pomyslný hřebínek srazilo Multiple ocenění UCEM „nejošklivější auto všech dob“ roku 2002 od britského magazínu AutoCar.

Reklamy