fbpx

Toyota Hilux na vodík? Brzy realitou!

NovinkyTOP

Written by:

Toyota si opět razí vlastní cestu a chce být prvním výrobcem s vodíkovým pick-upem. Jako základ poslouží překvapivě model Hilux. S výrobou prvních funkčních vozů se počítá již příští rok! Zodpovědný za vývoj ponese oddělení ve Velké Británii.

Ač se mohlo zdát, že Mirai s první generací Toyota zatratí, nestalo se tak! Přestože pan Toyoda velkolepě představil zcela novou rodinu elektromobilů obsahující od malého Compact Cruiser EV po elektrický velký pick-up Tundra, stále Toyota vyvíjí jiné alternativy pohonu. V blízké budoucnosti hodlá proniknout do nabídky užitkových vozidel s nulovými emisemi. A to pomocí vodíkového pohonu!

Centrum vývoje bude ve Velké Británii

Toyota v loňském roce úspěšně požádala o financování z programu Advanced Propulsion Centre (APC) a předložila projekt, který má přispět k vývoji nových, čistších technologií a řešení mobility. APC hraje v britském automobilovém průmyslu zásadní roli. Nabízí totiž jedinečné příležitosti k překlenutí rozdílů mezi průmyslem a budoucími technologickými požadavky. Toto financování konkrétně podporuje pozdější fáze výzkumu a vývoje, které dovedou produkt od ověření konceptu až k prototypu vozidla.

Právě britské Toyota Motor Manufacturing (UK) Ltd. (zkráceně TMUK) se podařilo záskat finanční prostředky na vývoj vozu Hilux poháněného palivovými články. Cílem projektu je ve spolupráci se společnostmi jako Ricardo, ETL, D2H a Thatcham Research přijmout komponenty druhé generace palivových článků Toyota.

Zatímco TMUK projekt vede, tým z oddělení výzkumu a vývoje Toyota Motor Europe (TME) bude poskytovat odbornou technickou podporu. Tím by měla Toyota umožnit týmům ve Velké Británii vybudovat si vlastní odborné znalosti a soběstačnost při vývoji nové generace vodíkového pohonu.

  Lotus bude jedním z účastníku seriálu Extreme E!

Toyota již více než 20 let prosazuje vícecestný přístup k uhlíkové neutralitě tím, že nabízí rozmanitou řadu vozidel zahrnující všechny elektrifikované technologie, hybridní elektrický pohon, plug-in hybridní elektrický pohon, bateriový elektrický pohon a elektrický pohon s palivovými články. Vývoj úspěšného odvětví vodíkové dopravy je základním stavebním kamenem na cestě k tomuto cíli. První prototypy vozidel sjedou z výrobní linky v závodě TMUK v Burnastonu už v průběhu roku 2023. V návaznosti na úspěšné výsledky je cílem připravit malosériovou výrobu.

Něco málo o technice

Mirai druhé generace má tři nádrže na vodík z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, které pojmou až 141 litrů nebo 5,6 kg vodíku pod tlakem 700 barů. Ten se přivádí do 330článkového palivového článku s pevným polymerním elektrolytem umístěného pod kapotou, který vyrábí elektrickou energii kombinací uskladněného vodíku s atmosférickým kyslíkem.

Lithium-iontová baterie hybridní velikosti o výkonu 1,2 kW uchovává přebytečnou energii vyrobenou palivovým článkem a také energii získanou rekuperačním brzděním. Vzadu je elektromotor o výkonu 134 kW a 300 Nm, který pohání zadní kola.

Prvenství si odbyl vodík za velkou louží

Toyota v tomto případě první nebyla. Už před dvěma roky ukázali pick-up s palivovými články za velkou louží. Start-upu Nikola Motors se však plány na vlastní produkci vodíkového pick-upu rozplynuly jako pára nad hrncem. Nyní se alespoň prezentuje s elektrickými tahači včetně modelů s vodíkovým pohonem. Jelikož Toyota finance na vývoj má, nebál bych se, že půjde o plané řeči. Toyota by opět mohla vypálit všem rybník a prezentovat už brzy vůz, který na trhu nebude mít přímého konkurenta. Půjde ale teprve o Toyoty druhý a na trhu nabízený třetí vodíkový vůz. Toyota Mirai se nabízí nyní ve druhé generaci oficiálně také na českém trhu.

  Volvo se vrací k pohonu zadních kol po 25 letech!

Toyota sice s vodíkem nepokračuje nijak rychle, ale stále se v práci s ním zdokonaluje. Závodní Corolla vodík spaluje (video) stejně jako menší GR Yaris. Právě menší sourozenec se několikrát prezentoval jako SafetyCar ve WRC. Nová technologie by se spíš mohla právě uchytit jako alternativa ke fosilním palivům. Oba vozy používají takřka sériový tříválec 1.6, který si získal srdce nejednoho novináře.

Extrémní tříválec z GR Yaris dostala pod kapotu GR86! K výrobě nemá daleko

„Velká Británie je jedním z klíčových trhů pro pick-upy a pro Toyotu představuje důležitý trh. Toto financování představuje obrovskou příležitost vyvinout řešení s nulovými emisemi v kritickém segmentu trhu. Rádi bychom poděkovali vládě Spojeného království za finanční prostředky, které umožní konsorciu prozkoumat vývoj pohonné jednotky poháněné palivovými články pro Toyotu Hilux a podpořit tak naše ambice v oblasti uhlíkové neutrality.“

Matt Harrison, prezident a generální ředitel společnosti Toyota Motor Europe
Reklamy