fbpx

Vítej Legendo! Audi Quattro se vrací s jedním velkým ALE!

Novinky

Written by:


Audi Quattro patří nedomyslitelně k rallyovým legendám. Když jsme vám před několika měsíci přinesli zprávu o návratu Audi do rallysportu nejednomu fanouškovi se zrychlil tep. Co se stane teď, když před námi stojí pravověrný nástupce Audi Quattro!?

Quattro nám zezelenalo…

Elegend EL1 nevznikl jako pouhá vize, ale jako seriózní elektrický sportovní vůz, za jehož vznikem stojí Marcus Holzinger. Přijde vám toto jméno povědomé? Marcus Holzinger, která je vlastníkem ingolstadtské firmy Elegend AG, působil u VW jako designér a navíc stejně jako jeho otec, který byl zapojen do stylu prvního Audi quattro, Holzinger také nakreslil sám Elegend EL1.

Žijeme v době, kdy bohužel se mnohá opatření schovávají za zelenou vlnu ekologie, která však mnohdy životnímu prostředí naopak škodí. Dobrým příkladem může být elektromobil. Těžba nerostných surovin potřebných pro výrobu baterií, přeprava na obrovských lodích spalující ropné zbytky přes výrobu elektřiny z neobnovitelných zdrojů potřebnou k dobíjení až po otázky, kam s bateriemi po dokončení životního cyklu elektromobilu je aktuálně vším jiným než ekologická odpověď na emise ze spalovacích motorů. Možná vás tak nepotěší ten smutný fakt, že duchovní nástupce Audi Quattro spoléhá na elektrický pohon. V tabulkových hodnotách však Elegend EL1 nevypadá zle!

Elegend EL1

Obrázek 1 z 5

Rychlý jako jaguár, silný jako medvěd…

Pokud jde o výkon, Elegend EL1 překonává své údajné dárce technologií: díky koncepci dva vzadu elektromotory a třetí na přední nápravě nabídne pohon všech kol. Elektromotory nabídnou výkon neuvěřitelných 816 koní. Sprint z 0 na 100 km/h by měl trvat méně než 2,8 sekundy. Na dvojnásobné tempo se dotane už pod 10 sekund a pokračovat může až do 255 km/h! Novodobé Quattro s výkonem 600 kW vyčerpá baterie s kapacitou 90 kWh po 400 kilometrech. Elegend si však dal za cíl, že model EL1 by měl zvládnout dvě horká kola na Nordschleife za sebou, aniž by se předčasně odporoučel z dráhy kvůli přehřátým bateriím.

Interiér Elegendu je minimalistický, ale robustní. Navíc díky klimatizaci, couvací kameře a parkovacím senzorům by měl nabídnout pohodlí pro každodenní používání. Kromě digitálního kokpitu a displeje infotainmentu nahrazují vnější zpětná zrcátka obrazovky založené na modelu Audi e-tron. 

  Alternativní historie Formule 1 - Co by kdyby

Jde to i bez původního Quattra

Na rozdíl od jiných restomodů nemusí být pro model EL1 obětován žádný historický model Quattro. Expert na prototypy Roding přebírá zodpovědnost za konstrukci modelu EL1, který je omezen na pouhých 30 kusů. První možnost vidět novinku by měli dostat návštěvníci IAA 2021 v Mnichově. Cena za reinterpretaci modelu Sport quattro již je známá. Upřímně řečeno 890 000 eur (k červnu 2021) není málo, ale Elegende se zas opravdu povedlo. Tuto bestii si můžete vcelku jednoduše objednat na oficiálních stránkách výrobce.

Audi se o návrat Quattra také pokusilo

Zabrušme ještě na chvilku do novodobé historie přesněji do roku 2010, kdy Audi Sport představilo krátké kupé s názvem Quattro concept. Tehdy se jednalo o dárek k 30letému výročí od premiéry závodního speciálu.

Audi quattro concept

Kupé s ostře řezanými rysy na svůj slavný vzor nenavazuje pouze liniemi karoserie ale i technikou ukrytou pod ní. Kdy by hádal, že skelet, leč zkrácený o 150 mm a snížený o 40 mm mělo původ v Audi RS 5.

Výrazný „céčkový“ sloupek a nízká střecha dodává vozu nižší optické těžiště. Z profilu dynamické proporce zvýrazňují dvacetipalcová kola s centrální maticí a sedmi dvojitými paprsky. K odkazům na model Sport quattro vytažené podběhy kol a přívod vzduchu k motoru v kapotě. Záď je zakončena stavitelným spoilerem z uhlíkových vláken.

Karoserie konceptu je na rozdíl od výchozího RS 5 vyrobena převážně z hliníku. Z uhlíkových vláken je pak vyrobena kapota, zadní víko s integrovaným nastavitelným spoilerem, nárazníky a četné aerodynamické komponenty. Hmotnost karoserie se snížila na pouhých 159 kg. Díky tomu váží Audi quattro concept rovných 1300 kg, bezmála stejně jako Sport quattro v roce 1984.

Podélně uložený motor 2,5 TFSI disponuje výkonem 408 konía maximálním točivým momentem 480 Nm. Poháněna jsou všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové mechanické převodovky. Poměr hmotnosti konceptu k výkonu 3,2 kg/k je na stejné úrovni jako u supersportovního Audi R8 V10. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne koncept za 3,9 s.

  Číslo 5 žije! Renault 5 Turbo půjde opět koupit!

V minimalisticky pojatém interiéru zaujme palubní deska oddělená od středové konzoly a úložný prostor pro přilby nebo zavazadla v místech zadních sedadel. Digitální přístrojová deska v závodním režimu připomíná digitální přístroje prvního modelu quattro z 80. let. Stejný zdroj inspirace prozrazují čtyři plochá tlačítka po obou stranách přístrojového panelu. Na levé straně může řidič ovládat funkce stopek v závodním režimu, tlačítka vpravo slouží pro volbu jednotlivých menu systému MMI.

Audi quattro concept

Obrázek 1 z 11

Pokus číslo dva – Audi Sport quattro concept

Designéři se nechali inspirovat 80tými léty, takže se karoserie konceptu Sport quattro vyznačuje výraznými hranami a velkými plochami. Moderní dobu reprezentuje maska single frame a nová generace světlometů Matrix LED. Tehdy byla naprostá senzace, jelikož tuto technologii nevyužívalo a objevit se měla až v nové Audi A8.

Koncept s délkou přes 4,5 metru (4602 mm), šířkou 1964 mm a výškou 1386 mm je výrazně větší než původní model. Zvenku ani uvnitř se nešetřilo karbonem. Výsledkem je přesto vyšší hmotnost 1850 kg, za což Sport quattro concept vděčí lithium-iontové baterii s kapacitou 14,1kWh.

Osmiválcové 4.0 TFSI má výkon 560 koní (411 kW) a točivý moment 700 Nm. K němu se přidá ještě elektromotor o výkonu 110 kW a 400 Nm, takže systémový výkon dosahuje kulatých 700 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere pouhé 3,7 sekundy a nejrychleji jede 305 km/h. Příznivce „zelených“ parametrů potěší dojezd na elektřinu až 50 km, přepočtená spotřeba 2,5 l/100 km a emise CO2 59 g/km.

Audi Sport quattro concept

Obrázek 1 z 8

Historie

Audi Sport quattro je vůbec nejslavnějším sportovním vozem se čtyřmi kruhy ve znaku. Speciál, který vznikl zkrácením kupé Audi Quattro o rovných 200 mm, vznikl v pouhých 224 exemplářích. V Ingolstadtu si ho cenili na stěží uvěřitelných 200 tisíc marek. Pod kapotou se nachází 2,1litrový přeplňovaný pětiválec, jenž má výkon přes 300 koní. Závodní verze má na kontě mimo jiné dvě vítězství v Pikes Peaku. V roce 1985 se o něj postaral Michele Mouton a o va roky později ho vystřídal Walter Röhrl.

Reklamy