Průkopník velkoprostorových rodinných vozů se s šestou generací přeměňuje do prostorného SUV. Hold taková je doba a nový Renault Espace se jí snaží přizpůsobit.
Renault Espace se letos dožívá 40 let a francouzský výrobce oslaví výročí této slavné značky zcela novou generací modelu. Šestá generace Espace bude mít premiéru letos na jaře, ačkoli nepůjde o minivan – Renault nyní nový Espace představuje třemi upoutávkovými snímky a potvrzuje, že se změní v SUV.
Vzhledem ke stále rostoucí poptávce po vozech SUV a zmenšujícímu se segmentu MPV na evropských trzích by to vlastně nemělo být překvapením. Nový Espace přijde na trh již za několik měsíců a bude mít podobu SUV v pětimístné a sedmimístné verzi. Renault zatím nechce prozradit více podrobností, i když o šesté generaci modelu Espace už toho víme poměrně dost.
Espace VI bude jen delší Austral?
Podle první upoutávky budou odlišnosti opravdu jen v minimální míře. To se ostatně už dávno ví. S prvními uniklými informacemi se mluvilo více o prodlouženém SUV Austral než o znovuzrození modelu Espace. Francouzská automobilka s pokročilou dobou vývoje potvrzuje na čem novinka vyjede. Základ novinky tvoří platforma CMF-CD, na které je postaven nejen zmíněný Austral, ale i další SUV aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, včetně Nissanu X-Trail a Mitsubishi Outlander. Stejná architektura byla použita také jako základ pro odcházející Espace, který byl tradičním velkoprostorovým vozem.
Renault tedy v segmentu D nekončí, ač to tak mohlo poslední dobou vypadat. Nové velké renaulty nějak k sobě netáhnou zaslouženou pozornost. V minulém roce skončila trojice modelů Talisman, (Grand) Scenic a právě Espace. U všech se jednalo o nenaplnění komerčních očekávání. Zatímco se menší z MPV stane jakýmsi hybridem mezi MPV a SUV, Espace zkusí zahrát na zcela novou notu.
Oproti Australu bude mít vůz o 7cm delší rozvor a o 13cm delší zadní převis. Délka tak bude o 20cm větší.



Pohonné jednotky jako přes kopírák?
Motorizace by měly být podobné. Nafouknutý Austral by však měl mít i výkonnější E-Tech Hybrid se spalovacím motorem o výkonu 150 koní (+ 20 koní). Nový 1.2TCe (HR12DDV), který bude pravděpodobně tvořit základ nejen v novém SUV, sice mnoho lidí neoslní výkonem 130 koní (97 kW) a točivým momentem 205 Nm, ale prim bude účinnost. Ta stoupla na 41% i díky použitému Millerově cyklu. K dispozici bude nejen jako E-Tech Hybrid, ale také jako 48V mild-hybrid s točivým momentem 230 Nm.
Vzhledem k velikosti vozu se bude asi určitě oblíbenější volbou mild-hybridní 1,3litrový čtyřválec s výkonem 140 koní (104 kW). Vrcholem nabídky pohonných jednotek Austral je E-Tech Hybrid, který kombinuje motor 1,2 l a elektromotor se systémovým výkonem až 200 k (149 kW). Ten už pracuje s výkonnějším systémem pracující s 400V architekturou. Šušká se, že v roce 2024 se pod kapotou objeví plug-in hybrid o výkonu 280 koní.
Dacia Jogger přichází s hybridním čtyřválcem! | AutoZoom (auto-zoom.cz)
Jak už odhalily špionážní snímky, také novinka dostane systém 4Control. Díky aktivní zadní nápravě umí zmenšit poloměr otáčení o více než metr. Zadní kola se natáčejí až o 5 stupňů proti předním. Ve vyšších rychlostech se pro změnu natáčejí o 1 stupeň ve stejném směru jako ta přední pro vyšší stabilitu.
Jako v bavlnce
„Šestá generace modelu Espace jde s dobou a je velkým rodinným SUV!“ Tak zní první věta z úst Sylvia dos Santos, manažerky strategie pojmenování modelů pro společnost Renault. Espace nebude striktně sedmimístným SUV, ale nabídne také pouze pětimístně uspořádání. O nové generaci se mluví jako o zrcadle proměny značky Renault. Zákazníky má oslovit komfortem, inovacemi a špičkovou výbavou stejně jako jeho předchůdci. Interiér vozu nese všechny charakteristické znaky spojené se jménem „Espace“. Máme tedy čekat vzdušnější interiér jako tomu bylo doposud. Zcela nový Espace by měl být další ideální volbou pro dlouhé cesty.
„Renault Espace vždy vynikal mezi rodinnými vozy à vivre. Tento sedmimístný vůz nabízí komfort, prostornost, špičkovou výbavu a jízdní vlastnosti jako žádný jiný rodinný vůz. Renault Espace je důkazem toho, že dlouhé životnosti lze dosáhnout tím, že generace za generací překonáváme hranice a provádíme důsledné změny s konkrétními přínosy pro zákazníky. Příběh tohoto příznačně pojmenovaného modelu ještě nekončí!“
Sylvia dos Santos, manažerky strategie pojmenování modelů pro společnost Renault

Suma sumárum
Nástupce Espace V využije povedený Austral, jak jen nejvíc to půjde. Trochu se obávám, aby oslovil dostatek zákazníků. Navíc má jít o nový vrchol nabídky. Záleží tedy velmi na automobilce jak vyřeší konkurence schopnost vůči obyčejnému Australu. Vyloženě se pak podbízí varianta, že nový Espace nepřímo nahradí dosluhující Koleos v nabídce.
Připravujeme také obsáhlý článek o historii Renault Espace. Letos slaví 40 let!